mandag den 18. juni 2018

Dansk sommer

Vi er gået over til helt almindeligt dansk sommervejr - byger, der går og kommer! Det er ikke de store mængder vand, som er kommet, så bondemanden har ikke stoppet vandingsmaskinerne, men i haven er der ikke længere behov for at vande.


I lørdags fik vi en kraftig byge - det blev til 13 mm i alt. Ikke langt her fra fik de samme dag 38 mm....


På pergolaen blomstrer Climbing Iceberg. Den lyser vældig op.


Campanula i det hvide bed er også en fryd at skue med sine hvide klokker.


I samme bed glædes jeg også over blomsterkørvlen - den er så smuk. Jeg fik dem ikke sået i år, men heldigvis solgte Vivi fra Mit grønne univers ud af sit overskud i den fine vejbod, så alt er godt!


Man finder også de hvide liljer nu - jeg er så glad for denne med et grønne skær.


I drivhuset trives min helt egen private jungle - vi får masser af agurker, tomaterne blomstrer og gror, auberginerne sætter frugter og ananaskirsebær er flyttet ud midt huset, for hun breder sig. Hun bliver bundet ind løbende, ellers ville man ikke kunne passere.


Min bittelille køkkenhave forsyner os med alskens lækkerier. Vi henter på daglig basis både jordbær, ribs, 3 slags salat, dild, persille og morgenfruer.


I år har jeg ikke sået valmuer i det nye staudebed, for sidste år blev det alt for mange. Heldigvis kommer der nogen af sig selv, det er et mere passende antal - for fine det er de!



I den lille gårdhave sker der lidt ved havehortensiaen. Den har længe stået i stampe, sikkert pga. tørke - men nu er der igen kommet gang i væksten.

Selvom den varme og solrige sommer har veget pladsen for den ganske almindelige danske sommer, og vi har flyttet måltiderne indendørs igen, så er haven bestemt til glæde og fryd!

6 kommentarer:

  1. Flotte hvide blomster, det ser godt ud, hvor er I heldige med regn, det falder meget forskelligt, her hos os bliver vi som regel snydt. I dag har vi fået 1 mm. Dvs 6 mm siden i fredags, og så var vi endda heldige at få 3 mm en morgen, det gjorde de ikke et par km herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnen falder meget forskelligt - vi har været heldige, og er dog ikke helt tilfredse endnu! Jeg håber, du får en skylle snart!

      Slet
  2. Hej Frede, det er vist godt at vi har fået lidt regn og temperaturen er mere normal :o)
    Her fik vi kun 3 mm i lørdags, heldigvis kom de først lige da de sidste kørte hjem fra blogtræf.
    Climbing Iceberg er meget smuk, og det er de andre hvide også. Jeg var så heldig at Vivi var så sød at tage kørvel med til mig,den er så smuk.
    Dit drivhus ser ud til at være et skattekammer for lækkerier.

    Forsat god uge
    Havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda Det lyder som en fantastisk dag i din have, når man læser om blogtræffet rundt om på blogsene - og sikke mange fine billeder, som jeg nyder. Hvor er du heldig, at Vivi havde nogen med til dig - det er bare guld! Ja, der er god vækst i drivhuset!

      Slet
  3. Jeg prøvede at så kørvel i år, men den er blevet til en bonsai. 15 cm høj med små bitte skærme. Forhåbentlig kan de små skærme sætte nogle frø, der vil så sig selv næste år. Jeg tror, naturen er bedre til det, end jeg er.
    Flot og kraftig klokke, du har :-)
    Tillykke med regnen. Vi fik vist nok 5 mm.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Sidste år havde jeg held med at så kørvel, men i år blev det til nul og niks. Desværre har jeg ikke oplevet, de har frøsået sig - de ville ellers være mere end velkomne! Klokken er fra Blomstertøsen Rita - den er helt fantastisk.

      Slet