tirsdag den 15. maj 2018

Sommeren er over os

 

Vi skriver maj, men sommeren er over os! Alle ledige timer bliver brugt i haven. Ikke nødvendigvis til at arbejde, men også til bare at være. Det er også nødvendigt at være derude, hvis man vil nå at få det hele med - for tempoet er højt!


Ved drivhuset står en række allium 'Purple Sensation' nu i blomst. 



Det er en fantastisk blomst - her flankeret af de lyserøde prydjordbær, som står som bunddække side om side med en række almindelige jordbær.


Prydjordbær er rigtig fine og kan give små røde bær, som børnene elsker.


Der er stor frodighed i og omkring drivhuset. Jeg vander nu, for både nyplantninger og de såede grøntsager mangler vand. Bondemanden arbejder hårdt for at følge med i marken med 3 vandingsmaskiner.


Alle tomater er kommet i potter - og jeg har også en peber, en aubergine og en ananaskirsebær. Jeg mangler agurker, de kommer senere i denne uge.


Den ene af mine to typer rododendron viser farve - jeg synes faktisk næsten, den er pænest i knop.


Ved fordøren ud mod gårdspladsen står min anden type rododendron - en helt lys gul. Den er sprunget ud, og i aftensolens sidste stråler ser den næsten limegrøn ud. Imellem de to står to stedsegrønne og i bunden er der efeu, vinca og hosta. Et bed, der stort set passer sig selv - kun efeuen skal klippes ind imellem.


Et nærbillede af den lysegule til Lisbeth Høneballe :-)



Den helt store showstopper lige nu er sargentsæble (paradisæble), som står med sine skønne, meget duftende blomsterklaser. Duften er berusende, og hver gang jeg kommer forbi (og det gør jeg tit), tager jeg en ordentlig indånding og svæver lidt!



8 kommentarer:

  1. Ja man skal næsten være derude hele tiden for at følge med, hvor er der meget flot derude nu. Gad vide hvad dine lysegule rhodoer hedder, jeg tror ikke jeg kender dem, men jeg kunne godt tænke mig et nærbillede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke, hvad den lysegule hedder, men nu har jeg sat et nærbillede ind af den - det er fra en regnvejrsdag sidste år. Måske du genkender den?

      Slet
    2. Hej begge
      Min Rhododendron Vischy ligner den rigtig meget. Den er ret lysegul i det tidlige udspring - især i år, synes jeg. Og tegningerne passer også. Og bladene. Senere bliver blomsterne mere varme i farven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det er nu det hele sker i haven, alt det vi har sukket efter og ventet på og så er det bare med at være der mest mulig tid. Så vi kan få hver en fiber i kroppen fyldt op med skønhed og forår.

    Her bliver foråret også nydt for fulde :o)
    Masser af Hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er bare med at nyde! Og få fyldt på!

      Slet
  3. Ja det føles godt nok som sommer, vi må da håbe, at der bliver sommer tilbage til at der bliver "rigtig" sommer.
    Hvor er din gule rhododendron fin.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  4. Det er da virkelig en magisk maj vi har i år, det er med at nyde alt hvad vi kan.
    Hvor ser der dejligt ud i omkring dit drivhus med de smukke Allium.
    God dag til dig.

    SvarSlet
  5. Der er blevet rigtig hyggelig ved drivhuset, og hvor er det smukt med allium:) Det er noget et arbejde at vande, men det er jo en nødvendighed. Jeg har også et par paradisæbler, men jeg har slet ikke tænkt på, at de dufter. Det må jeg ud at kontrollere.

    SvarSlet