torsdag den 16. august 2018

Grave-have-gave


Plænen grønnes efter regnen, og nu er der kommet gang i det sjove havearbejde igen! Det der med at skabe nyt, flytte rundt og plante. Alt imens man for sit indre øje ser det hele for sig! Jeg er i al fald i gang.

Jeg er ved at grave. Indtil videre er jeg nået til at skrælle græstørv af, hvor jeg vil have et nyt bed.

Og i går fyldte jeg år - igen! To af gaverne var rigtige grave-have-gaver!


Den ene var et par nye træsko! Med kap og flexsål - perfekte til havearbejde! Jeg går altid i træsko i haven sommer og vinter, og mit gamle par var færdige. Det var efterhånden en udfordring at træde spaden i jorden med dem på, for de var revnet både under forfoden og under svangen....


Her er begyndelsen på det nye bed. Det er en pendant til det hvide bed, og mellem de 2 bede bliver der en græssti. Måske bliver det ligefrem en hvid afdeling i haven! I al fald bliver det her et hvidt bed mere.

Jorden er nærmest hård som beton, så der skal graves i to til tre spadestiks dybe for at løsne den. Dernæst skal der noget nyt muld på, og så skal der plantes!


Jeg blev noget overrasket, da jeg begyndte at grave græstørv af. Vi har trods alt fået 60 - 70 mm regn de sidste 5 dage inden, men jorden er kun våd 1,5 - 2 cm nede - længere nede er det bare tørt med tørt på! Så hvis ikke der kommer mere regn af betydning, må jeg såmænd vande det nyplantede.

Der var en grave-have-gave mere!


Jeg gjorde store øjne, da jeg åbnede denne gave! Jeg lignede vel nærmest et stort spørgsmålstegn. Bondemanden grinede og fortalte, at gaven fra ham var, at han ville installere en vandhane ved eller i drivhuset alt efter fruens ønske! Så slipper jeg for at have vandslanger liggende gennem hele haven og flytte dem frem og tilbage. Tror nok lige, jeg blev glad for den gave!

Samme eftermiddag, da jeg kom hjem fra job, så der sådan ud ved drivhuset:


Han havde allerede været i gang med rendegraveren og gravet en rende i marken til min nye vandledning! Den skal graves dybt ned her, så han ikke får fat i den med ploven. Det sidste stykke skal graves med håndkraft, men her behøver den ikke så dybt i jorden, for her kommer ingen plov - og ledningen bliver tømt for vand om vinteren.

Sidst skal I lige se min første peberhøst:


Sikke en farve!

10 kommentarer:

  1. Flot peber og fine gaver. Nye træsko er et must, når de gamle er revnede, det kender jeg. Jeg går dog ikke i træsko mere, mine fødder er desværre for sarte til det. Så klarer jeg sjovt nok bedre gummistøvlerne. Vand hen til drivhuset, genial gave.
    Det var en rigtig fødselsdag :)

    SvarSlet
  2. Spændende med et nyt bed og ja det er utroligt så tørt der stadig er i dybden.
    Dejlige gaver... kan nu godt forstå du lignede et spørgsmålstegn, men det bliver så godt med vand ved drivhuset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er overraskende tørt midt i haven. Da vi gravede vandledningen ned ved drivhuset, var det en helt anden historie - der var jorden gennemvandet.

      Slet
  3. Sejt at have sin egen rendegraver! Sådan én kunne jeg godt bruge! Og vandhanen ved drivhuset er da en fantastisk gave!
    Jeg har problemer med mine fødder. Jeg har svangsenebetændelse (= ondt under hælene) som har varet i et år. På mandag skal jeg have taget aftryk til indlæg, og jeg håber de kan hjælpe, men lige nu sidder jeg og tænker at sådan et par træsko som du beskriver måske kunne være gode ...
    Fortsat god gravelyst til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Rendegraveren er en gammel svend, vi har købt sammen med naboen. Den er god at have, men det er jo ikke én, man bruger hver dag. Det lyder ikke rart med foden, håber indlæg hjælper.

      Slet
  4. Super gaver. Sådan en rendegraver er smart - også maskinen ;-)

    SvarSlet