lørdag den 17. august 2019

Dalbys haveparadis

Der er få haver, der er så gennemfotograferede og eksponerede som Claus Dalbys have i Risskov. Dels er Dalby selv meget aktiv på SoMe, i sin egen haveklub og med prægtige bøger, og dels har mange bloggere/instagrammere været heldige at besøge haven og har delt billeder derfra. Så selvom haven ikke er offentlig tilgængelig, kan man godt føle, at man kender den.


Når det så oven i købet er 3. gang, man besøger stedet, så skulle man tro, at oplevelsen blev lidt mere afdæmpet. Men det var bestemt ikke tilfældet for mig, da jeg i aftes fik lov at gense haveparadiset! Endnu engang var det en overvældende og meget inspirerende oplevelse!


Det skyldes havens grundlæggende tanke og design, men så sandelig også Claus Dalbys evne til at forny sig. De andre gange har jeg set haven i juni, så nogen af oplevelserne skyldes naturligvis tidspunktet på sommeren, hvor især hortensiaerne, violfrøstjernerne og dahliaerne har overtaget og shiner nu. Men hr. Dalby ligger jo ikke på den lade side - der sker noget hele tiden.


Der er blevet fornyet nogen haverum, drivhusene er fyldt med noget andet denne gang og så kan den gode mand altså noget med plantesammensætninger og farver.


Jeg havde glædet mig til at se det sidste nye haverum - krukkekøkkenhaven. Jeg har set den på billeder og hørt Claus Dalby fortælle om den, men jeg kunne ikke regne ud, hvor i haven den var placeret.

 
Og så lå den dér! Lige midt i haven og var aldeles fortryllende. Tænk, at det er muligt at dyrke så mange grøntsager i krukker. Det er frodigt, lækkert og aldeles æstetisk.


Lige nu er der mange kål - i alle mulige afskygninger - det er ganske enkelt smukt!


Kål er dekorative og sunde - og her i haven bliver dét udnyttet til fulde.

Der var et andet for mig nyt haverum. Indrømmet - jeg var ikke begejstret på forhånd. Dels lå her tidligere de smukkeste skyggebede med et væld af skønne stauder, og dels forstod jeg simpelthen ikke det nye design: krukkehave. De billeder jeg havde set af området var goldt med plateauer af brosten og stenmel, og jeg tænkte, at det var lidt underligt. Men selvfølgelig har Claus Dalby styr på udtrykket, for lige netop det haverum blev min favorit på stedet!


Krukkerne er fyldt med grønne vækster i mange nuancer, strukturer og bladformer - og det ser helt forrygende ud lige netop der mellem drivhuset og skoven!


Jeg er vild med grønne bede og kunne slet ikke få nok! Overvældende frodigt og meget smukt.


Mine billeder denne gang er i det hele taget meget grønne - eller i al fald af det grønne. Det har jeg valgt at fokusere på i dette indlæg, for det var det, der begejstrede mig mest.

Der var masser af farver i haven også - og I får lige et billede af en krukkevækst i farver, som også vakte min interesse.


Den optræder i haven i 2 forskellige nuancer. Jeg måtte spørge den veloplagte vært, hvad det er for en blomst - og det viste sig, at det er en salvie, som dog ikke er vinterhårdfør. Den hedder Love and Wishes - jeg er helt og aldeles solgt og må på jagt!


12 kommentarer:

  1. Claus Dalbys farvesans er fabelagtig, og interessant, at han hsr lavet et 'grønt rum'. Det er jeg personligt mere til end det superromantiske. Spændende nytænkning.
    Var der så mange grøntsager, at det reelt fungerede som køkkenhave, eller var det mere krukker med smukke og spiselige planter?
    Flotte billeder du viser.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også vild med det grønne - fantastisk sammensat! Jeg fornemmer, at krukke køkkenhaven er en reel køkkenhave - den er ikke bare til pynt. Der bliver høstet og løbende sat nye planter. Meget smukt arrangeret.

      Slet
  2. Skæg tanke med grøntsager i krukker , men hvorfor ikke. Især hvis pladsen er trang. Krukker er jo egentlig bare små højbede.
    Ja Dalbys farvesans er eventyrlig. Desværre er hans alm. blog nærmest nedlagt, så jeg har ikke set noget til haven i et par år.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtig fint med køkkenhaven i krukker - kunne sagtens gøres efter på en stor fliseterrasse eller altan. Jeg ville nok gå død i vandringen, men det kunne sikkert løses. Jeg savner også CDs blog, den var noget særligt.

      Slet
  3. Tak for fine billeder, Frede! Jeg har aldrig selv besøgt CD's have, men som du også siger, føler jeg at jeg kender den - og endnu bedre efter at have læst dit indlæg herover :-) Dalby er god til at få ideer - og ikke mindst til at føre dem ud i livet! Det er ret fascinerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget inspirerende at besøge en have som CDs - og fantastisk, at han formår at forny sig i den grad!

      Slet
  4. Flot og super godt indlæg Frede, tusinde tak for turen!
    Jeg har ikke fulgt så meget med i CDs have siden han stoppede med bloggen og jeg med insta. Men krukkekøkkenhaven har jeg godt nok også luret på, jeg har følt mig noget gammeldags;-) Smukt ser det ud, og det æstetiske er vældig vigtig, også kan man vel se bort fra at det er mad der gror i krukker, for det er jo planter sprængfyldt med liv, og det er smukt, også er det et hit at kunne spise haven <3
    Det er lækre grønne billeder du har taget, jeg har det som dig er dybt fascineret og tiltrukket af alt det grønne,man bliver så roooliigg!
    Go søndag
    Hilsner Anette

    SvarSlet
  5. Tusind tak for dit besøg, dine fine billeder og søde ord. De glæder i den grad. De bedste hilsner fra Claus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mig, der takker, fordi du bliver ved med at inspirere!

      Slet
  6. Super dejligt indlæg om den berømte have i Risskov. Jeg har selv besøgt den 2 gange, men det er mange år siden nu, så det var dejligt at se det hele - eller noget af det - igen. Claus er en mester i krukker og sammensætninger og det hele er så fint og æstetisk, noget der virkelig tiltaler mig. Jeg savner også hans blog :)
    De grønne bede er da vildt flotte.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, bloggen er savnet - der var rigtig meget at hente dér! Jeg søger somme tider tilbage i arkivet for at læse - det er hyggeligt og lærerigt.

      Slet