lørdag den 14. september 2019

Sensommerlørdag

Sikke en lørdag med sol og stille vejr. Bondemanden er endelig kommet i gang med at så, og jeg har været lidt i haven.


Mit knæ driller fortsat, så i det daglige kan jeg ikke lave havearbejde, når jeg kommer hjem fra job. Men så er det jo skønt at vejret i den grad arter sig lørdag.


I dag har jeg banet mig vej. Stien ned til drivhuset var ved at gro efter i hasselen - når det var regnvejr, måtte jeg gå en anden vej for ikke at blive drivvåd. Nu er hasselhegnet blevet studset, og man kan igen komme den vej til drivhuset.


Jeg har også fået pyntet på det gamle staudebed. De mange visne spyd fra digitalis er blevet fjernet - det var tiltrængt. Normalt har jeg ikke så mange digitalis i dette bed, men ingenting har ikke været normalt i haven i år, og de fik lov at blive stående. Faktisk har det været fint og lidt vildt. I betragtning af at jeg slet ikke har været i det bed siden foråret, så var det slet ikke så slemt med ukrudtet. Der var græs og mange ahorntræer - bevar's - men det var nemt fjernet, og nu ser her hæderligt ud igen. Bagsiden tager jeg i morgen.


Snart shiner vinterasters i bedet - og nu er der gjort klar til dem! Der er kommet nogen huller i bedet, så jeg skal have flyttet lidt rundt, så vi slipper for bare pletter.


Jeg fryder mig over mit nye sensommerbed, som blev etableret sidste år - det cirkelrunde. Hvor er det skønt med så mange farver på denne tid af året. Græsserne kommer rigtig til deres ret og er gode selskabsplanter.


Kombinationen af pileurt og græsserne bagved er en rigtig yndling.


Jeg synes, det er fint med kigget gennem bedet op til den røde ahorn. Jeg håber - med lidt hjælp - at det cirkelrunde bed kan blive ændret i formen i løbet af efteråret, for som jeg tidligere har skrevet, er jeg ikke tilfreds med det. Men jeg er vild med beplantningen, så den vil jeg arbejde videre med.


Roserne blomstrer så smukt endnu - og i denne omgang med lækkert sundt løv. Her er det Jaques Cartier.

Fortsat god lørdag!

7 kommentarer:

  1. Ja supervejr i dag,,, Jeg havde ikke regnet med en havedag, men jeg fik faktisk hele eftermiddagen, skønt. Det er da surt show din knæ bliver med at drille, men dog lidt godt du kan "nusse" lidt i haven i weekenden. Så er det jo om at nyde det du kan nå. Din asters ser så fin og frynset ud? Eller er det fordi du er gået tæt på?
    håber dit knæ arter sig bedre efterhånden
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt det blev til en hel eftermiddag for dig i haven - og så i det vejr! Mit knæ er træls, men det bliver langsomt bedre, så der er vel håb, selv om jeg er ved at være utålmodig! Mine asters er nogen gamle nogen, og de er desværre i frynset - det er vist bare fordi jeg er gået tæt på, og det er en af de første, som sprang ud på stauden.

      Slet
  2. Godt du kunne komme i haven i dag, vejret har været perfekt til havearbejde. Dit sensommerbed er så flot.
    Ærgerligt at knæet bliver ved at drille, måske (forhåbentlig) bliver det snart bedre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så dejligt at komme i haven! Jeg er også meget tilfreds med sensommerbedet - det gør det rigtig godt. Knæet bliver langsomt bedre, men min tålmodighed er ved at være brugt!

      Slet
  3. Hvor træls med knæet... øv
    Det runde bed tegner godt med stien igennem og fokuspunkt. Det skal være bredere, så vidt jeg husker.
    God bedring.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det runde bed skal være bredere og ikke særlig rundt :-) Jeg tror, det bliver rigtig godt!

      Slet
  4. ค่าย pg ทางเข้า มือถือ ใหม่ล่าสุด ความสนุกสนานร่าเริงรวมทั้งตื่นเต้นที่สุดในทางเกมคาสิโนออนไลน์ PG ปากทางเข้าโทรศัพท์มือถือใหม่ปัจจุบัน! ในปัจจุบันที่เทคโนโลยีก้าวล้ำขึ้นอย่างเร็ว

    SvarSlet