søndag den 21. maj 2017

Skønne maj

Maj er her med alt, hvad den kan trække af sol, frodighed og skønne dage. Min energi er vendt tilbage, og der er blevet arbejdet i haven med mange forskellige ting - og hvert sekund bliver nydt!

 
Her er stien, som fører ned til drivhuset - jeg er ret vild med, at drivhusområdet ligger skjult fra resten af haven.

 
Og her så mit drivhus-paradis


Da jeg skulle bestemme mig for, hvor drivhuset skulle stå, blev huset placeret lige netop på det sted i haven, hvor solen står længst på om aftenen. Det er fantastisk at sidde her på bænken og fange den sidste solstråle.


Jeg er blevet færdig med pigstensbelægningen - den er jeg rigtig glad for. Jeg er i weekenden begyndt at plante sommerblomsterne ud. De har stået til afhærdning ude hver dag i over en uge og trængte til at få ny jord. I kan ane ærteblomsterne her i baggrunden.


Det er måske ikke så nemt at se, men i den lille køkkenhave sker der også en masse i disse dage. Det er meget tydeligt på billedet, at jeg har sandjord - nærmest sort strandsand!


Det nye staudebed er blevet luget igen - især er der blevet luget ud i de mange valmuer - det blev alligevel til lidt for meget af det gode. I dag er der plantet kæmpe verbena her. Også stolt kavaler og den hvide kørvel er kommet ud i bedene.
 
 
Allium er på vej med deres dekorative kugler på strå - det er en fryd at have dem i haven.


I det gamle staudebed klæder de blå bjergknopurt og de orange geum (tror jeg, det er?) hinanden.


I det hvide bed er der hvide blomster midt i alt det grønne.



Og bag flagstangen blomstrer den gamle sargentsæble/paradisæble helt overdådigt. Jeg elsker, når den gi'r den gas - det er indbegrebet af maj for mig!

26 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud i din have :-)
    Det er skønt, at du kan nyde aftenens sidste solstrejf fra dit drivhus.
    Jeg er også så småt begyndt at plante sommerblomster ud, men der er lang vej endnu. Det halter bagefter med rengøring af bedene, men køkkenhaven er nytrimmet. H.J. har klippet græsset, og jeg har travet rundt 2-3 timer med trimmeren, så nu ser det helt fornuftigt ud igen, i hvert tilfælde sådan lidt på afstand ;-)
    Kan du ha en god uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har du jo også mange sommerblomster, du skal have plantet ud, Vivi! Men det er en skøn beskæftigelse. Det sjove er, at jeg lige skulle tage tilløb til at starte - jeg havde det sådan lidt hmm, jeg ved, hvor jeg har dem her i drivhuset, men når først de står ude i bedene, så lurer alverdens farer! For pokker da, det er jo ikke små børn, men der nu alligevel noget 'klippen navlestreng' over det! En smule pinligt!
      Sælger du mon noget overskud af artiskokker i boden i år igen?

      Slet
    2. P.S. Du må gerne komme på besøg i haven, hvis du har tid og lyst!

      Slet
    3. Ja der er overskud af artiskokker igen i år.
      Jeg vil meget gerne ud og se din have, vi må lige lave en aftale :-)

      Slet
  2. Hvor er der grønt og frodigt i haven. Fint med stien, der fører ned til drivhuset og skønt at du kan sidde dernede og nyde de sidste solstråler. Det ser rigtig godt ud med pigstensbelægningen. Det nye staudebed er så flot synes jeg. Jeg mangler også at luge ud i valmuerne. Jeg synes bare det er lidt hårdt at skulle hive alle de små fine planter op, men det er en nødvendighed! Paradisæbletræets blomster er fantastiske. godt at høre, at du er ovenpå igen. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man føler sig ret destruktiv, når man sådan luger i valmuerne - for en sikkerheds skyldt strøede jeg også lidt frø i år, men det tror jeg ikke, jeg havde behøvet....Nu er nogen af dem væk, måske ryger der endnu flere næste gang, der er stadig mange!

      Slet
  3. Hvor er det altså dejligt ved dit drivhus, jeg er vild med detaljen med poigstenene. Skønfrodighed i jeres have, dette er den dejligste tid på året.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut en skøn tid - alting gør sit bedste!

      Slet
  4. Vidunderlig plads ved drivhuset, og pigstenene passer så godt lige der.

    Maj er så skøn fordi, der sker noget nyt hver dag i haven, og det går rivende hurtigt

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for mit drivhusområde - det fungerer både til afslapning og arbejde!

      Slet
  5. Det er herligt, at drivhuset er gemt lidt af vejen, jeg tror, du gemmer dig lidt der en gang imellem :)
    Godt energien er vendt tilbage, så du igen kan lave noget i haven. Paradisæblerne er så flotte nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret, Lisbeth - jeg gemmer mig dernede en gang i mellem - så kan man lidt igen! Selv bondemanden lister derned ind imellem - og pigerne også - så det er blevet et hideout for os alle sammen.

      Slet
  6. Jeg kan levende forestille mig, hvor fredfyldt og dejligt det må være at sidder der på bænken i den sidste solstråle og se ud på landskabet. Og din belægning er blevet rigtig fin :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bare skønt - og man kan nusse med noget eller helt lade være - og bare være!

      Slet
  7. For en deilig plass du har nede ved ditt drivhus. Gleder meg også til å se det store bedet ditt flere ganger fremover.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg er også meget, meget glad for dette nye område - og jeg glæder mig til staudebedet. Det er kun andet år med bedet, og jeg flyttede en del rundt i det i efteråret, så det bliver spændende at se, hvordan det fungerer i år!

      Slet
  8. Hvor er der blevet hyggeligt ved drivhuset, og din pigstenbelægning er virkelig dekorativ. Jeres have ser skøn ud:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Susanne - vi nyder den også, især lige nu!

      Slet
  9. Så dejligt og frodigt. Jeg er vild med dit drivhus, som det ligger der i markkanten - og med trellebænken :-) De hvide kørvel, er det spansk kørvel? Altså sødgræs? Dem gælder det om at passe på - de spreder sig og laver kæmpe pælerødder. Men de er smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Det er ikke spansk kørvel, som jeg egentlig godt kan lide, men dog ikke har inviteret ind i bedene! Denne hedder blomsterkørvel, Orlaya grandiflora, 'White lace' - købt i frøbutikken: https://www.froebutikken.dk/product/blomsterkoervel-white-lace-froe-687/

      Slet
  10. Åh, hvor ser haven smuk og frodig ud. Hvad mere kan man ønske sig af denne tid?
    Elsker at du har gemt drivhuset en smule. Syntes nemlig, at det er så spændende at gå på opdagelse i haven og se, hvad der venter en omkring næste hjørne eller forenden af stien.
    Du må snart holde åbent have, så vi alle kan komme ud på opdagelse.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord! Jeg er også vild med at kunne gå på opdagelse i haven - man behøver ikke kunne se det hele på én gang!

      Slet
  11. Området ved drivhuset ser flott ut, deilig å ha en benk der de sistestrålene av kveldssol kan nytes. Staudebedet ditt ser imponerende ut, det gleder jeg meg til å se mer av. Den oransje blomsten er nok geum, om ikke det finnesen som er svært lik. Ha en fin dag!hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Heldigvis har der været mange aftner, hvor man kunne nyde de sidste stråler på bænken -det er rigtig skønt!

      Slet
  12. Kan godt forstå du er glad for dit drivhus. Det ser ripgtig godt ud. Også dejlige plantebileder du viser.
    Beklager tastefejl, skirver på ipad, mens vi kører ibilen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er meget glad for mit drivhus - jeg nyder det!

      Slet