søndag den 25. juni 2017

Lykkefund og andre roser

Roser som væg på terrassen gør virkelig lykke! Især når rosen er så rigt blomstrende som Lykkefund!


Hundredvis af knopper og små fine roser, som dufter skønt.


Med rionettet som stativ vokser den som en levende væg.

 
Den blev plantet for halvandet år siden - og udfylder allerede sin plads.


En anden ny rose i haven er Climbing Iceberg, som blev plantet i efteråret. Den er på vej op af 3 af stolperne på minipergolaen.


Den har også mange knopper og fint løv.


I pergolabedet er denne fine sag også flyttet ind. Det er Aspirin - en lav rose.

 
Ved indgangen til både huset og haven står denne rose. Normalt klipper jeg den lidt, fordi den gror ind foran bagdøren, men i år har den fået lov at brede sig, og den kvitterer med en noget større blomstring.
 
 
Den har smukke, fyldte hoveder og en skøn duft.
 
 
Og den er fin sammen med Annabelle, som står med masser af blomster.



9 kommentarer:

  1. Ja men du har jo fine roser, jeg har også Climbing Iceberg, den er også ny, så det varer lidt, inden den når op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har nogen stykker, men mine New Dawn er blevet ædt af noget, og Penny Lane ser miserabel ud... Climbing Iceberg virker meget robust og kraftig, så forhåbentlig fortsætter den de fine takter! Jeg har Climbing Iceberg et andet sted også, den er nu på anden sæson og er 2 meter høj, men blomstrer ikke endnu.

      Slet
  2. Jeg må altså have en Lykkefund! Jeg elsker planter der bare vokser og er glade :-) Jeg satte sidste år Willestrup og Penny Lane, og jeg er vild med Willestrup, men skuffet over Penny Lane som er helt tynd i det - og fuld af lus. Jeg kan se på din kommentar herover at din også skranter ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykkefund passer perfekt her hos mig - den har åbenbart ingen nykker! Det er noget andet med primadonnaen Penny Lane - jeg klippede hende ned sidste år, fordi hun var ranglet og bar ved fødderne. Hun brød sig vist ikke om at blive pillet ned! Allernådigst har hun et par knopper, men hun har ikke bevæget sig ret meget ud af stedet. For køn er hun ikke. Jeg forsøger at ignorere hende ud over vand og gødning, så kan det være, hun tager sig sammen næste år...

      Slet
  3. Lykkefund er da fantastisk.
    En planteskolemand foreslog os for mange år siden at plante Lykkefund, men dengang fandt den ikke nåde for mit blik... Men smagen har ændret sig, og nu er jeg helt vild med den.
    Vis flere billeder.... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Med Lykkefund føler jeg endelig, jeg har lidt succes med roser. Den er vist bare meget robust og blomsterrig - det er vist den slags roser jeg skal gå efter. Der skal nok komme flere billeder, for jeg er meget begejstret for min rosenvæg!

      Slet
  4. Sikke nogle lækre roser du har. Rosenvæggen er da et hit og skøn at kunne nyde på terrassen. Pergolaen bliver flot når roserne vokser til. Gode arbejdsdage til dig inden det bliver ferie og rigtig god ferie. Det fik jeg ikke lige skrevet i min kommentar til dig:-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Ja, rosenvæggen er blevet som jeg havde tænkt. Skaber den der lækre flimrende skygge på terrassen, samtidig med at man stadig kan se og fornemme haven bagved. Og så er den rigtig, rigtig smuk!

      Slet
  5. Skønne roser du viser. Lykkefund vil jeg også gerne have. Har fået Penny Lane af min søster sidste år, så håber da at den bliver fin.

    SvarSlet