fredag den 23. juni 2017

Mere om CPH Garden

I går viste jeg mange detaljer fra min dag på CPH Garden - i dag får I lidt flere billeder fra showhaverne.
Jeg havde 'frygtet' noget futuristisk og grænseoverskridende, som jeg somme tider har set billeder af fra de store engelske haveshows, men sådan var det ikke på CPH. Til gengæld kan man ikke sige, det var nyskabende, men nærmere en udmøntning og dyrkning af nogen tendenser, som er genkendelige og både i gang og på vej. Det faldt i god jord hos mig, for det var i den grad udtryk for den haveglæde, jeg selv føler, og det var fyldt med inspiration og ideer, som er lige til at arbejde videre med derhjemme. 
 
 

Denne grønne 'telefonboks' stod i en rigtig fin, lille byhave, hvor der var blevet plads til det hele. Havehus/drivhus, vand, overdækket terrasse/lounge med bistade og køkkenhave på taget, bærbuske og stauder - alt sammen i en uhøjtidelig og uformel - måske endda vild - atmosfære.


Samme have - i den anden ende var der en lounge, hvorfra hele herligheden kunne nydes - hvis man klatrede op af stigen, kom man i køkkenhaven ovenpå! Jeg faldt pladask for havens uhøjtidelige og mangfoldige udtryk - sådan en have gad jeg godt have!


Der var elementer, som gik igen i alle showhaverne: tætplantede stauder, træ, loungeområde og spejlbassin eller vand. Løst på forskellige måder, nogen vilde, andre mere formelle, men alle vellykkede og brugbare.


Her et spejlbassin med sten i og rundt om i belægningen - i kanten forskellige stauder i skøn harmoni. De røde acer går igen og binder tingene sammen.


Her en anden showhave, hvor stauderne står tæt, de blev dog meget tydeligt holdt inden for det samme farvetema: gul og lilla. Runde buskbom, spejlbassin og trædæk skabte struktur og linjer i haven. Mine billeder yder ikke bedet retfærdighed - det var meget smukt og betagende (sagt af mig, som ikke bryder mig om gul!).


Der var 2 stauder, som jeg lagde mærke til, gik igen både i showhaverne og i boderne - staudesalvie og rølliker.


Dette store, betagende og flotte insekthotel var på bagsiden af haven ovenfor.


Kombinationen af symmetri og asymmetri er meget vellykket. Insekthoteller fandt man mange af på showet - i mange størrelser og former.


Et enkelt billede fra denne showhave, som skilte sig ud med sine granitflader. Her var der vand bl.a. i form af en indbydende badesø. Jeg tiltales af sten, træ og vand i kombination med alt det grønne - og jeg tænker sommerhushave på Bornholm  - dog uden børn!


Dette staude- og spejlbassinbed er et udsnit af den vindende have. En ret formel have med lige linjer, græsplæne, allé, klippede træer og hække, loungeområde og et for lækkert drivhus! Staudebedet her var med til at bløde linjerne op - loungeområdet havde samme virkning.


I går viste jeg en detalje med hulsten i en snor - billedet herover er fra samme have, hvor stemningen fra strandengen var fanget ind i højbede af rusten jern, kranset af søral og igen en terrasse med trædæk.



Et sidste billede, hvor jeg vil vise tendensen med at bruge krydderurter dekorativt - noget vi så rigtig meget.

Hvis I er med helt her ned til den bitre ende, har I måske fået en idé om, hvad CPH Garden, set fra min synsvinkel, kan.

Der var praktiske ting, som jeg kunne tænke mig anderledes. F.eks. savnede jeg flere muligheder for at få kaffe og mad. Faktisk fik jeg ingen aftensmad til trods for, at jeg havde fået en madbillet. - der var udsolgt! Vi måtte stå i kø meget længe for at få en kop kaffe (uden mulighed for at købe kage). Til gengæld var der en del store barer, som ikke var ret velbesøgt. Jeg tænker, havefok er mere til kaffe og kage end champagne og spiritus, men det er måske set med jyske briller?



Jeg opgav at følge med i det, som foregik på scenen - for mig at se, var den og teltet alt for lille og slet ikke publikumsvenlig. Her skal man tænke noget større.


Vi var indbudt til blogtræf, men det blev en lidt rodet affære ang. mødested og program. Det skønne var, at vi lige nåede en hurtig præsentationsrunde og et glas bobler - jeg kunne have tænkt mig mulighed for at mingle lidt, skabe kontakter og småsnakke, men da vi sad på rad og række og pludselig skulle ud, var der ikke rigtig mulighed for det. Faktisk var vi omkring 35 havebloggere, og her har Haveselskabet en ressource, som jeg vil ønske, de vil bruge helt anderledes og meget mere aktivt næste gang, vi ser et CPH Garden. 

Mit samlede indtryk af CPH Garden 2017 - det første nogensinde - er i den grad positivt. Jeg kunne lide den helt-nede-på-jorden stemning, som herskede, vejret var strålende, selskabet godt og indtrykkene mange og mangfoldige.

Showet fortsætter weekenden ud, så hvis du har muligheden, og haveglæden presser sig på, så tag en tur til Valby - jeg er i al fald klar igen, når Haveselskabet tager stafetten op igen i 2019.

12 kommentarer:

  1. Godt du var glad for det og ikke tog turen forgæves, men der er nok brug for lidt eftertanke for Haveselskabet, i hvert fald i forhold til havebloggerne, som vel havde set frem til at mødes, det gik så ikke rigtigt, kan jeg forstå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Turen var absolut ikke forgæves, men selvfølgelig er der plads til forbedringer på flere områder.

      Slet
  2. Du kan tro jeg er med til sidste ord og billede og jeg glæder mig til at se herlighederne imorgen. Jeg har fra start været så glad for at Haveselskabet turde binde an med dette arrangement og jeg jeg håber successen følges op igen næste år og så vil jeg være forudseende og krydse en fridag ind i min arbejdskalender på åbningsdagen. Og næste år vil der måske være et område til havebloggere at mødes - eller vi havebloggere må tage handsken op og aftale noget selv på forhånd:-)
    Jeg kan rigtig godt lide at læse dine betragtninger mht showhaverne, materialer og trends, tak for dem :-) Jeg læste fornylig i Garden Illustrated at de gamle stauder ville vende tilbage og det ser det også ud til her. I mit første staudebed var den blå salvia og gul røllike og jeg skulle sluge en kamel før de to nogensinde kom til at stå sammen her i haven igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for feedback på indlægget - jeg håber, du har haft en lige så god dag, som jeg havde. I mit hoved rumsterer indtrykkene fortsat :-)

      Slet
  3. Hej Frede
    Jeg kommer lige derinde fra og kan tilslutte mig dine ord. Jeg vil så lige tilføje at Haveselskabet skulle overveje at sætte deres pris ned på vand 30 kr for en Kildevand er liiige lidt i overkanten.
    De kan også godt regne med mig igen til næste år :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt, du har haft en dejlig dag også! Ja, 30 kr er lige i overkanten!

      Slet
  4. Dejlige billeder og en fornøjelse at læse dine betragtninger over showet og arrangementet. Det er nogle meget fine showhaver, og jeg er også vild med kombi'en af lilla og gult.
    Ærgerligt at man inviterer til blogtræf uden at give de fremmødte havebloggere mulighed for small talk og læren-hinanden-at-kende. Det må de gøre bedre til næste gang, så vil jeg også overveje at komme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haveselskabet burde jo lige kontakte dig m.fl. for at høre, hvordan sådan et blogtræf a la Kolding bør strikkes sammen - I har i al fald erfaring!

      Slet
  5. Det er utroligt givende og spændende at læse dine betragtninger omkring det hele.
    Selv ville jeg elske noget grænseoverskridende-have-halløj at kigge på. Også selvom jeg nyder det der er ligetil:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi er heldigvis forskellige, men lige det meget fornyende/grænseoverskridende var der ikke meget af - så hvis de skal nå hele vejen rundt, bør det jo også være der. Jeg synes bare, det var fedt!

      Slet
  6. Det var en fin beskrivelse af udstillingen. Jeg var der i torsdags, og jeg deler din begejstring. Jeg synes, der er gjort meget ud af alle de 8 haver, men vinderhaven var efter min mening i særklasse. Også Udstillerne har gjort det godt. Fra Haveselskabets side var der nok nogle praktiske fejl, men fejl kan man jo lære af.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt vi er mange, som har været begejstrede for CPH Garden! Og du har ret, fejl kan man lære af!

      Slet