søndag den 31. december 2017

Ringen er sluttet

Et år rinder ud, og jeg kan se tilbage på endnu et haveår. Et haveår med masser af ny erfaring i drivhuset og grønne glæder i haven.
Jeg kan ikke adskille mine oplevelser omkring min have fra det, som ellers fylder i mit liv, og i årets sidste 4-5 måneder har der ikke været fokus på haven, hvilket bloggen også har båret præg af.
Men alligevel vil jeg igen i år vise en fotokavalkade af billeder fra min have og supplere med lidt tekst om, hvad der fyldte i de måneder, som blev til endnu et år. Jeg har taget et billede ét bestemt sted i haven hver måned - eller i al fald næsten hver måned og næsten samme sted....

2017 i min have og på bloggen
 
Januar med en smule frost og sne. Hygge i drivhuset, og den store jagt på skvalderkålsrødder. Refleksioner blandt havebloggere over fremtiden, og så dukkede den første vintergæk op.

Februar bød på både sne, frost, sol og tø. Der var skønne dage, hvor der ligefrem blev arbejdet i havens bede. Og dage med noget, der lignede snestorm. Der blev taget forskud på foråret med drivning af grene indendørs, og de første blomster blev sået i drivhuset. En af de sidste dage i februar hørte jeg lærkens triller.
 

Marts kom med både kulde og lune dage. Bedene blev klaret, området omkring drivhuset blev påbegyndt - også en terrasse med pigsten.
 

April blev kold - men havde også sine fine dage. Der blev sået, priklet og drømt i drivhuset, som efterhånden blev fyldt til bristepunktet med små planter. Haven blev fyldt med tulipaner - og jeg fik en masse afblomstrede løg foræret, som blev plantet i bedene.

Maj var frodig, tør og også med regn. Der blev plantet tomater og agurk i drivhuset, sommerblomsterne blev plantet ud, og alting foldede sig ud på skønneste vis. Det var en fantastisk måned.

Juni kom med en lille smule sommer - i al fald i én weekend. Masser af blomstrende stauder, og der var endelig gang i roserne. Og så var der jo CPH Garden med inspiration og møde med mange bloggere. I drivhuset voksede det med lynets hast, og vi høstede de første agurker.
 
Juli betød ferie og høst. Juli startede tørt, men endte vådt. Der blev høstet løg - og de allerførste tomater. Jeg fik udvidet min rosenbestand betydeligt ved mit første besøg hos JASroser.

August  blev en af de stille måneder på bloggen. August var skolestart og en vanskelig høst præget af regn. Haven blev forsømt, men de mange farverige blomster blev nydt.
Det var også i august min mor begyndte at skrante, hun blev indlagt første gang i slutningen af august - og det blev desværre første ud af mange og lange indlæggelser, som har stået på til helt hen her sidst i december. Det har fyldt meget og krævet meget tid hen over efteråret.

September - kun 3 indlæg på bloggen. Haven blev forsømt - den havde dog en vigtig funktion, for den var stedet, hvor jeg kunne samle kræfter og bare være.

Oktober kom til at ligne september. På ganske få dage i haven nåede jeg at luge bedene, klippe stauder ned og gøre klar til vinter. Bloggen lå fortsat forholdsvis stille.
 
November blev brugt på de sidste gøremål i haven: der blev lagt forårsløg, vasket drivhus og puttet dahlia. Der var 8 indlæg på bloggen den måned, men jeg oplevede kraftigt stigende besøgstal. Faktisk endte det med, at den måned trods de forholdsvis få indlæg røg ind på 3. pladsen over måneder med flest besøg i bloggens historie.

December kom med hygge og familietid. De fantastiske besøgstal fortsatte- lige før jul overhalede besøgstallet novembers. Indlæggene var præget af julestemning i form af nogle få binderier, bordpynt og smuk sne i haven.
 
 
 
Det har været en dejligt haveår, jeg har nydt tiden derude og især mit drivhus. Det skønne glashus er helt sikkert kommet for at blive! Haven har i den grad fungeret rekreativt for mig - også selv om arbejdet derude i perioder stod helt stille.
 
På bloggen har det været en fantastisk glæde og drivkraft at opleve besøgstallet bare stige og stige - det har været en stor opmuntring i et ret tungt efterår. Tusinde tak for hvert eneste besøg og kommentar - det har i høj grad været med til, at jeg trods alt har haft lyst og overskud til at skrive indlæg og holde lidt liv i bloggen.
 
 
 Godt nytår!
 
 
Jeg lavede året-der-gik-kavalkade for første gang sidste år - da var billederne taget fra en anden vinkel. Du kan se den her.

8 kommentarer:

  1. Ja så gik det år på godt og ondt. Godt du havde haven at lade op i, og at du alligevel nåede en masse af det, du gerne ville i haven.
    Godt nytår - jeg ved, at du lige nu hygger dig med gode venner og din familie.

    SvarSlet
  2. Hvilken flot årskavalkade, godt vi har vores haver til at lade op i, for det kan der godt være brug for med de udfordringer vi kan blive udsat for.
    Det med besøgstallene på bloggen har jeg aldrig tænkt på, det skal jeg da straks ind og se på. Så var der der lige ny læring her d 1 Jan :o)
    Rigtigt godt Nytår til dig og familien
    Nytårshilsner fra Linda

    SvarSlet
  3. Det er godt at blive mindet om, at haven ikke hare er til almindelig nydelse og pasning, men også fungerer som et refugium, hvor man kan lade op og få nye kræfter.
    Godt nytår, mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  4. Det dejlige ved at have en have, er at den er trofast. Selvom vi forsømmer den, står den altid klar med åbne arme, klar til at give os energi og ro.
    Dine billeder er rigtig smukke og jeg håber foråret kommer med lys om bedre tider.
    Godt nytår
    Knus Heike

    SvarSlet
  5. Rigtig godt nytår til dig.
    Nej haven og vores øvrige liv hænger uløseligt sammen og kan ikke adskilles, men det at have en have som man er glad for, kan til tider være det, der får det hele til at hænge sammen og haven kan være stedet hvor man finder kræfter til resten af tilværelsen.
    For øvrigt en rigtig god ide, med at tage et billede det samme sted en gang om måneden, den ide tror jeg at jeg "låner" skal så bare lige finde et godt sted 😉
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  6. Godt nytår med ønsket om at 2018 bliver med overvægt at glæde og latter.

    Dejlige billeder fra din have året over.

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder - sjov ide med et billede af samme sted en gang om måneden.

    Håber 2018 bliver et dejligt og roligt år for jer.

    Knus

    SvarSlet
  8. Hvor er det en god ide at tage fotos fra det samme sted, måned for måned. Faktisk startede jeg selv på det, men pludselig glemte jeg det igen - og så var det år gået. Må prøve igen! ;o)
    Haven er heldigvis tålmodig med os og det bedste sted at samle tanker og reflekterer. Håber alt er nogenlunde vel hos din mor nu. Haveknus fra mig.

    SvarSlet