fredag den 17. februar 2017

Det går da fremad

Dagens havearbejde indebar endnu engang kravlen på knæ og fingrene i jorden - jeg fik taget en tørn i området omkring drivhuset, hvor jeg graver efter rødder fra skvalderkål og senegræs.


Jeg er kommet igennem det værste, som var kanten mod marken, og nu går det noget hurtigere fremad.

 
Der er da sket noget, siden jeg startede, og der er blevet kørt en del fyldte trillebøre væk her fra. Hver gang jeg hiver en klump op, tænker jeg: 'Så skal jeg da ikke slås mere med den!'
 
 
Inden jeg gik i gang, så det sådan her ud:
 


Men der er lige et stykke vej endnu - men pyt med det! Så længe der ikke er en hel masse andet i haven, som presser sig på, nyder jeg faktisk at eliminere de forhadte rødder, mens jeg lægger planer for, hvad der skal plantes og sås! Det skal nok blive rigtig godt!

28 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud :-) Kender alt for godt til det med senegræs, men skvalderkålen er jeg heldigvis forskånet for. Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vivi - skvalderkål er ok visse steder, for den er faktisk ret pæn, men hvis den invaderer et bed, er det bestemt ikke sjovt - så du er virkelig forskånet for en rigtig træls fætter. Jeg har heldigvis kun skvalderkål i udkanten af haven, i hegnet, men det går selvfølgelig galt, når man inddrager en del af det til haven, så ligger der et stykke arbejde!

      Slet
  2. Det er da til at se det kæmpe arbejde du har lavet. Ih hvor er du flittig,vi har også meget af de "naturplanter" og kæmper en brav kamp med skvalderkål.det er en god indstilling du har "så skal jeg da ikke slås med den". Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et stort arbejde, men det er givet godt ud, for når først der er plantet, er det ikke nemt at slippe af med.

      Slet
  3. Godt kæmpet du er bare så sej. Det bliver spændende til sommer når du får plantet og kan vise hvordan det så ud da du startede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er altid godt med før og efter billeder, så kan man da se, der er sket noget - især når man synes, det går lidt langsomt fremad.

      Slet
  4. Så flink du er! Jeg er en del plaget med skvalderkål, så jeg må ha noen skikkelige opprenskinger. Det verste er når de er innimellomstore planter og i hekken, men heldigvis er røttene lette å finne!det blir spennende å se hvordan det blir til sommeren hos deg!ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Skvalderkål er ikke sjov at slås med i hække og i planterne, så er det nemmere at gøre arbejdet i bar jord.

      Slet
  5. Ja kvikgræs er noget af det værste sammen med skvalderkål. Jeg har meget kvik eller senegræs, men får ikke fjernet det hele, jeg må leve med det. Jeg synes også, at jorden er for kold til at kravle rundt derude endnu, du er sej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er egentlig også for koldt, jeg har meget tøj på, og jeg ligner noget, der er løgn! Godt vi ikke har nogen naboer inden for en kilometer....

      Slet
  6. Godt stykke arbejde:) Jeg kender også til både kvikgræs, som vi kalder det på Fyn, og skvalderkål, som jeg har en del af i nogle områder af haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er vist ikke mange, som går fri af den slags - men det er muligt at bekæmpe.

      Slet
  7. Det er hårdt arbejde, men helt sikkert tilfredsstillende for dig at komme fremad. Det ser ihvertfald godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved jo, at det nytter! Jeg har gjort det før, selvom dette er det største område, jeg har givet mig i kast med. Så det er bare på med vanten!

      Slet
  8. Det ser altså super flot ud, det er et kæmpe stykke arbejde og du er nået lang. Jeg kender godt med at drømme, så går det sure arbejde altid lidt bedre.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der kan tænkes mange tanker, mens man arbejder sig fremad!

      Slet
  9. Kære Aase Det er godt nok et flot stykke arbejde du har begået, det er godt at komme af med. Det bliver så flot omkring dit drivhus. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal nok blive godt, men der er lidt vej endnu! Men det værste er væk, så mon ikke jeg kommer i mål?

      Slet
  10. Det er nu altid rart at kunne se hvor langt man kommer. Det bliver helt sikkert godt og meget fint omkring dit drivhus. Fortsat god arbejdslyst.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det! Ja, jeg ved præcis, hvor langt jeg er nået - og det er rart!

      Slet
  11. Det er jo en af de gode ting ved sådan et hårdt arbejde: man kan se hvor langt man når.

    Det ser rigtig godt ud, det du har fået lavet. Her har jeg stadig ikke rigtig været i haven siden den dag vi fik fejet stierne, men jeg håber da på lidt opholdsvejr i den kommende uge, hvor jeg har vinterferie.

    Men, hvis det ikke skal være, så har jeg rigeligt at tage mig til indendøre. Skal i gang med at så de første frø (indendøre) i slutningen af ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan en vinterferie skal nok få ben at gå på! Og det er dejligt med sådan i ferie!

      Slet
  12. Hold da op et godt "ryk" du har fået taget der... Det ser nu godt ud - og er en virkelig god selvtilfredsstillende følelse når man er igennem et stykke ik´?
    Og sikke effektiv du er - så tidligt på året. Jeg ville ønske jeg havde din energi.. for vores have trænger også.
    KNUS Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er så dejligt at få noget gjort nu - for lige pludselig er der jo brug for arbejde over hele haven!

      Slet
  13. Hej Frede. Du har da virkelig knoklet, du har nået virkeligt meget. Det er givet godt ud med et grundigt forarbejde. Jeg gjorde det samme i forbindelse med den nye bøgehæk ind mod bagboen, her var der masser af skvalderkål. Og jeg vil være over et hvert nyt skud, der vover sig over jorden :-). Det er en dejlig oase du har fået med drivhuset, vi er jo også nye drivhusejere og vi har ikke fortrudt et et sekund. Jeg tog en tørn i køkkenhaven i går, det var en god gang havefitness, det kan i hvert fald mærkes i dag :-). God dag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det arbejde er givet godt ud, så det er bare med at bøvle på! Jeg glæder mig meget til første sæson med drivhus!

      Slet
  14. Kære Frede. Superflot indstilling til kampen mod noget af det værste og mest ødelæggende ukrudt. Jeg kan ikke helt vænne mig til alt det tøj i kulden, så det bliver i etaper, ukrudtet luges væk her i haven.. Men at lyset kommer tilbage mærkes og giver lysten til at komme ud og rode i jorden og se spirer. Her kæmpes også en brav kamp med senegræs visse steder... God arbejdslyst! Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt, at dagene bliver længere - det giver energi og tid til meget mere!

      Slet