mandag den 17. juli 2017

Jeg prøver igen!

I formiddags nåede jeg lidt i haven. Jeg forsøger mig igen med at lave stiklinger af stauder. Jeg gjorde forsøget sidste år også, men der lykkedes det ikke. Nu prøver jeg igen. Jeg har læst mig til, at det skulle have været i juni, men jeg forsøger nu alligevel.


Her står et lille udvalg. De mangler at få en pose over hovedet, og så skal de stå lyst men uden sol. Jeg krydser fingre.


Det blev årets første høstdag her hos os.


De startede i haven - eller næsten! Marken rundt om haven er nu høstet. Jeg var en smule nervøs for min afdeling ved drivhuset - og især for at mejetærskeren skulle komme for tæt på mine træer.


Men der var ingen grund til at være nervøs - piloten havde styr på maskinen, og der er kun høstet korn!

Som sædvanlig arbejder jeg i forsyningslinjerne og som stik-i-rend-dreng! Jeg har været chauffør, tjekket kornrør, trykket på knapper, hentet et læs korn, lavet kaffe og serveret aftensmad for hele flokken. Nu er køkkenet ryddet, maskinerne står stille og bondemanden går derude og rydder op. I morgen fortsætter vi.

17 kommentarer:

  1. Det lyder som hårde tider for en medhjælpende hustru, men det skal jo gøres det hele. Godt piloten havde styr på maskinen. Spændende om det lykkes med dine stiklinger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver vist først hårdt, når halmen skal sættes ind på loftet - og det er lige om lidt. Det skal bare overstås! Jeg er ikke så vild med denne tid, ikke fordi der er meget arbejde - det er ret fedt med arbejdsfællesskabet - men bondemanden er i sin helt egen verden og er svær at kommunikere med. Desuden kan jeg ikke rigtig gå i gang med noget, for pludselig ringer telefonen, og der er en eller anden opgave....Nå, men nu er vi i gang, og vi bliver vel færdige engang!

      Slet
  2. Hej Frede. Jeg krydser fingre for, at det lykkedes med aflæggerne denne gang. Jeg har også haft svingende succes. Det er gået fint med lavendler men kirsebærlaurbær, som ellers skulle være nem at få til at gro, lykkedes ikke for mig. Rigtig god høst til jer og god arbejdslyst med din del af arbejdet :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for krydsede fingre! Det kan vist blive nødvendigt. Jeg har før haft succes med buskbom - dem har jeg også sat lidt af i dag. Sidste år startede det fint, men de druknede vist i nogen dages regnvejr, hvor jeg havde glemt dem. Nå, frisk mod - det kunne være sjovt, hvis det lykkes - jeg har planer med dem!

      Slet
  3. Spændende med dine stiklinger. Det har jeg aldrig prøvet men kan så anbefale at prøve at så nogle stauder, hvis der er nogen du skal bruge mange af.
    God høsttid...håber i får godt vejr til det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også planer om at så stauder, men så vidt jeg kan læse, skal jeg vente lidt?

      Slet
  4. Ja, der må være travlt i høsttiden :)
    Held og lykke med dine stiklinge. Jeg har haft god succes med buksbomstiklinge, clematisstiklinge og rosenstiklinge....og må indrømme jeg ikke (gidet) har brugt poser. Enten overlevede de, eller også gjorde de ikke. Mange af dem overlevede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da dejligt, hvis man kan undvære poserne - det vil jeg prøve!

      Slet
  5. Hej Frede.Først held og lykke med dine stiklinger.Det har jeg aldrig prøvet.
    Og høsttid er jo en rigtig travl tid for jer.Men det er da godt at du har ferie og sikkert også kan nå lidt i haven indimellem.
    Håber på godt vejr til jer i det jyske.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre bliver haven som regel forsømt i høsten, men nu har jeg jo lige givet den den store omgang, så mon ikke det går.

      Slet
  6. Held og lykke med dine stiklinger. Det er spændende. Jeg var på et stiklingekursus forrige forår hos Staudefeen, og det var meget lærerigt. Jeg fik lavet en masse planter, som alle lykkedes - både hyld, stauder og buske. Jeg mener, det var i maj måned, at kurset blev holdt, så det var lidt tidligere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan et kursus kunne jeg vist godt bruge! Det skal nok passe med maj, for jeg læste at det var marts til juni, man tager stiklinger - så jeg har måske allerede skudt mig selv i foden...

      Slet
  7. God arbejdslyst og rigtig god høst:-)))
    Jeg har også lavet lidt forskellige buske og lavendler de andre år. I år er jeg sprunget ud i at stiklingeformere stauder, mine står i drivhuset under agurker og tomater. Tænk dig jeg, har plantet de første floks ud.
    Held og lykke med dine stiklinger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh det lyder godt! Jeg tænkte også på at sætte dem i drivhuset, men var bange for, at det blev for varmt. Men det lyder til, at det fungerer - så flytter de nok ind, for så husker jeg at vande dem, når vi kommer dertil.

      Slet
    2. Det var udsendelserne fra Anne Just-Haven i Hune, jeg hørte at de satte stiklinger i drivhuset, og at der ikke gik mere end en måned før de havde sat rod-og nogle gange hurtigere, mine de første tog nok kun 14 dage:-) fedeste følelse af succes. Jeg skal også have mine små potter steder hvor jeg husker at vande;-)

      Slet
  8. For mig er høst fantastisk. Du giver mig lige følelsen af barndom tilbage.
    Er vokset op på landet men vi havde ikke selv korn på markerne. Det havde naboerne.
    Vi hjalp alle til i den hektiske periode. Sikke et sammenhold og et hygge senarie.
    Om vi var 8 år så kunne vi godt køre traktor og de voksne læssede vognene mens vi børn skiftes til at køre. Det hele sluttede med en kæmpe høstfest.
    Du fik mig lige sat helt tilbage til den ubekymrede tid.

    God høst
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte - nu har vi i al fald fået godt begyndt! Det bedste ved sådan en rigtig hektisk dag, hvor der både er blevet høstet og kørt halm ind, og mange mennesker har bidraget, er, når vi samles om den sene aftensmad. Så er der en særlig tilfredshed blandet med træthed og lettelse over, at alt er gået godt. Fællesskabet er godt. Men det er ikke min favorit-tid - faktisk bryder jeg mig ikke om høsttiden. Det handler om mange ting, men noget af det er, at familien er på stand-by, kommunikationen er meget svær, mange bekymringer om vejr og maskiner, og så er det så risikofyldt - det kan gå så forfærdelig galt på et splitsekund. Så jeg er glad, når det hele er godt overstået!

      Slet