mandag den 6. juni 2016

Blomster i varmen

Jeg har vist aldrig vandet så meget i haven som i år. Flere af mine bede er nye, så for at holde liv i dem, har bondemanden rigget en stor slange med spreder til - den giver vand i rigelige mængder. Faktisk giver den 60 mm i timen, så det er med at huske og flytte den rundt, ellers bliver det alt for meget. Min nye vandhane i haven har godt nok vist sit værd!

Jeg bliver belønnet med nye blomster, her allium i det nye staudebed


Denne er lige ved at springe ud - den er stor og kraftig og hedder Pink Jewell
 
I det hvide bed er der gang i både roser og klematis i mit fine tårn - men ingen blomster endnu
 
Ved den ene indgang til haven står den mørkløvede klokkebusk under vandgranen og overfor 3 hængpil, som lige nu er rigtig fine med små kroner. Jeg klipper dem helt ind hvert år, ellers bliver de alt for store - snart når grenene igen jorden.
 
Den mørkløvede klokkebusk er meget smuk
 
Mit irisbed er godt på vej i blomst, men til efteråret er jeg nødt til at gøre alvor af at få dem delt igen - blomstringen bliver mindre og mindre for hvert år.
 
Smukke - det er de
 
Denne vinkel har jeg før vist med mit irisbed i forgrunden - sådan ser det ud i år
 
Billedet herunder er samme vinkel den 22. juni sidste år. I mellemtiden har vi fået ryddet gevaldigt op i buskads og store træer. Det har vi ikke fortrudt, vi har fået lys og luft og nye bede.
 
 
Det var jo min plan at tage til Geografisk Have i Kolding til plantemarked og ikke mindst blogtræf - jeg havde sådan glædet mig - men desværre kom jeg ikke af sted, varmen blev mig simpelthen for meget. Så jeg kravlede i skygge herhjemme og kom kun ud for at flytte sprinkleren!  Jeg kan se på bloggene, at I var mange, og det ser bare hyggeligt ud. Næste år.....


6 kommentarer:

  1. Ja da jeg så dit indlæg, tænkte jeg, hvor blev Aase af, det var synd, men det var meget varmt der, så det var nok godt nok.
    Jeg delte mine iris sidste år, så i år blomstrer de i det mindste, jeg flyttede dem også, så de fik mere sol, men det har i jo sørget for.

    SvarSlet
  2. Kære Aase.
    Ja det var en skam at du ikke kom, men ja det var varmt. Meget varmt. Så havde det ikke været blogtræf, så havde jeg ikke kørt derop.
    Men håber at vi ses en anden gang.
    Ja det har pyntet meget at de store træer og buske er kommet væk, meget mere lys og haven virker mere let.
    Iris ser rigtig godt ud, men engang imellem skal de deles, ellers for man, som du skriver, hul i midten.
    Jeg købte en Iris i Kolding som hedder Black Dragon, den er meget mørk, så jeg er rigtig spændt på dens blomst, som jeg tænker bliver næste år.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
  3. Hej Aase.
    Du var savnet til blogtræf i år, men du havde ret: Det var vanvittig varmt og fyldt op til randen med mennesker. Kan godt forstå at du valgte at blive hjemme i skyggen i stedet.
    Vi ses jo bare en anden gang.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
  4. Godaften Frede.Jeg savnede dig også for vi havde bare sådan en dejlig dag.Men dejlige billeder fra din have.Den megetn varme har fået næsten alle mine roser oh pæoner til at springe ud.Så jeg viser både billeder fra Kolding og alle mine roser.
    Skønt billede med alle dine iris........det ser bare godt ud.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  5. Det ser vel nok dejligt ud🐍

    SvarSlet
  6. Det ser vel nok dejligt ud🐍

    SvarSlet