søndag den 15. juli 2018

Højsommer

Kugletidslerne i det nye staudebed er virkelig smukke i år.


De er omsværmede.


De er høje og statelige og klarer sig godt trods tørken.

 
Jeg er godt tilfreds med mit nye staudebed i år. Det er dog stadig ikke helt på plads. De røde hestemynter skal f.eks. helt væk - de skal over i det gamle staudebed. De pinke skal deles og fordeles i bedet - og så er der lidt som skal flyttes en lille smule rundt på noget - så næsten år er det sikkert super godt - måske!
 
 
Sikkert ikke! For der er altid noget, som kan blive bedre i sådan et staudebed.
 
 
I drivhuset skal der snart høstes auberginer - de er virkelig flotte.
 
 
Og der er flere på vej! Egentlig ret imponerende at sådan en plante kan producere så mange - jeg tror, der er mindst 10.
 
 
Hjertetomaten giver dagligt tomater nu - de er gode, selvom jeg ikke helt kan se hjerteformen.
 
 
Også peberfrugten er produktiv - den står fortsat ude efter luseangrebet, dens blade er hullede og ikke ret pæne, alligevel er der masser af frugter. Jeg vil gerne have røde peberfrugter, så de får lov at blive siddende.
 
 
I den bittelille køkkenhave trives palmekålene vældig. Bagved er den insisterende peberrod, og bagerst den røde salat, som er gået i dekorativ stok.
 
 
Dahliaerne har haft et hårdt år. Først en hård vinter, siden en tør sommer. Så de er ikke helt på toppen. Men de er dog i blomst. Som nogen af jer husker, prøvede jeg i år at lade dem blive i jorden vinteren over og bare dække dem til. Status på det forsøg er, at knap halvdelen overlevede - så en moderat succes. Jeg har dog tænkt mig at gentage forsøget i den kommende vinter.
 
 



6 kommentarer:

  1. Ja der er altid noget, der kan ændres i et staudebed, men det ser nu meget godt ud på billedet. Sikke nogle flotte auberginer og mængder af tomater. Mine er ikke helt klar endnu, de står udenfor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi spiste et par auberginer i går - bagt i halve i ovnen med krydderurter og ost - det var godt! Staudebedet er et ungoing project!

      Slet
  2. Som englænderne siger "The garden will be even nicer next year!", og sådan vil man nok altid have det, for man kan altid optimere rundt omkring. Jeg har også en del tidselkugler, og de har det også perfekt med tørken. Du har mange lækre grøntsager:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tidselkugler ser ud til virkelig at trives i år! Det er dejligt med grøntsager i haven, selvom vi kun har i små mængder i den lille nyttehave.

      Slet
  3. Det kender jeg godt: Nu skal jeg bare lige flytte/plante/dele, så.... Og næste år, så får man nye ideer.
    Tidselkuglerne er virkelig flotte, som de hæver sig over bedet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eller næste år er helt anderledes, og så er der noget andet, som trives helt vildt, og så får man lyst til at flytte rundt igen....

      Slet