fredag den 20. juli 2018

To forskellige bede

Jeg har et grønt bed. Det er ikke et bed, som gæster umiddelbart falder for eller lægger mærke til, men jeg er vild med det!
 


Det består af planter med forskellige grønne nuancer, bladformer og faconer. Der er mange forskellige planter, nogen er der flere af og andre kun en enkelt. Buske er i overtal, og de danner sammen med de 2 træer en fin struktur for stauderne og græssene.

Her følger et par eksempler på, hvad bedet indeholder:
 

 
Der er den bløde ene, som jeg klipper hæmningsløst af til juletid

 
Der er pilebladet pære - Nordens oliven - som jeg er rigtig glad for

 
Der er også en stor gruppe sankthansurt, som gør det rigtig godt lige nu med de store knopper.




Som regel er der én farveklat ét sted i bedet. Lige nu er det solhat, der blomstrer, men den er ikke til at se på oversigtsbilledet, for den er ikke ret høj i år.


 
 Det grønne bed klarer sig forbavsende godt i tørken. Det er blevet vandet et par gange, når hortensiaen har set lidt hængt ud.
 
 
Et andet bed, som jeg også er blevet glad for, er flammebedet. Egentlig bryder jeg mig ikke så meget om orange og gule farver, men jeg blev alligevel inspireret af andres bede i varme farver. Det har jeg bestemt ikke fortrudt - det er et dejligt bed.
 
Til forskel fra det grønne bed er her ingen buske eller træer - kun stauder - faktisk havens eneste 'rene' staudebed.
 
 
Solbruden bærer i første omgang bedet - den står flere steder og blomstrer helt fantastisk fra gult til dyb, varm orange.
 
De høje gyldenris, som snart springer ud, hjælper godt til og danner nærmest 2 søjler i bedet. Gyldenris er ildeset nogen steder, fordi den breder sig helt vildt. Men styres den hen over hele sæsonen og holdes i ave, synes jeg faktisk, den er rigtig lækker. Knoppernes nærmest limegrønne farve før udspring er klar favorit!
 
 
Derudover er der forskellige dagliljer, en høj lilje, staudesolsikke, fredløs, roser og en hel del andre stauder. Langt de fleste gamle kendinge, som jeg havde i mit gamle staudebed, her er de bare kommet i en - for mig - ny sammenhæng, og det gør de godt!



10 kommentarer:

  1. Uh, jeg kan lide begge de bede du viser! Og jeg suger til mig af inspiration, for vi planlægger at gå lidt i gang i haven til efteråret. Så tak fordi du deler dine fine bede!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh hvor dejligt du kan bruge det til inspiration - det er jo også sådan jeg selv får nye ideer. Jeg er faktisk så vild med det grønne bed, at jeg tænker på, om man kunne udvide det til en hel afdeling i haven med næsten kun grønt - jeg er ret sikker på, det kunne være fint.

      Slet
  2. Fine bede begge to, det ser godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - de er jo ikke store, flammebedet er heller ikke ret gammelt, men det har gjort sig selv uundværlig!

      Slet
  3. Det er da et par smukke bede du kan fremvise, det grønne er nu en klar nummer 1 her og det giver bestemt lyst og inspiration til at prøve noget lignede :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for det grønne bed. Jeg er blevet helt varm på tanken om at udbrede bedet til en hel lille 'afdeling' i haven.

      Slet
  4. Jeg kan godt lide begge bede, og det er jo vigtigt i en have, at der er forskellige rum og kontraster, for ellers bliver det for kedeligt. Det grønne bed giver ro, og er derfor ligeså vigtigt i en have som farver. Jeg er begyndt at holde meget af orange, og jeg er sikkert påvirket af havemoden lige nu:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænker også, trenden med flammebedet har påvirket mig - det kan jeg nok ikke sige mig fri for ;-)

      Slet
  5. Begge bede er supergodt lavet. Jeg er vild med grøn i alle nuancer og bladformer, og det er rigtig elegant, at du har én farveklat :-)
    Jeg har også været ked af orange o.l., men da vi for 13 år siden flyttede ind her, hvor baghaven er hævet, og et tegltag derfor er tydeligt, så valgte jeg at tilplante med farver, der matchede teglfarven. Rosa og blå kunne jeg ellers godt have tænkt mig, men det dur ikke. Og med hele den forklaring, vil jeg bare sige, at jeg i dag er SÅ glad for de brændte orange farver. Lækkert bed, du har :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  6. Heldigvis har vi lov at ændre mening og smag - somme tider tvunget af omstændighederne ;-)

    SvarSlet