søndag den 29. maj 2016

Sidste søndag i maj

I haven blomstrer nye og gamle bekendtskaber. I det nye staudebed er der meget, som jeg ikke har haft før, så det er altid spændende at se, hvad de forskellige planter bliver til.

 Her er det den smukke kongelys, som flirter med kørvel Ravenswing.
 
 
Denne har jeg virkelig glædet mig til,Staudetidsel, Cirsium rivulare 'Atropurpureum'
 
Der er fortsat tulipaner i spil - dem har vi rigtig nok haft glæde af i år
 
I det hvide bed er der (også) fortsat en del huller mellem de nyplantede stauder. Nogle af dem er blevet fyldt med tobaksblomster, Nicotina.
 
Et meget yndet motiv i disse dage - prydløgene gør det godt
 
 
De truer med torden og skybrud i aften og nat, jeg håber ikke, det bliver alt for voldsomt rundt omkring hos jer. 

10 kommentarer:

  1. herligt når nye stuader viser det man har forventet - det skaber glæde og tilfredshed. Smukke er de da.
    Ja vejret er åbenbart ved at slå lidt om efter gode dage - så jeg håber heller ikke at det ligefrem skal være så voldomt, da det ødelægger mere end det gavner.
    Men vi må jo se hvor meget der kommer
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Forudsigelserne er skruet lidt ned her, så nu skal vi vist være heldige, hvis vi får lidt vand.

      Slet
  2. Hej Frede.Der ser bare godt ud i dine bede.Spændende ny blomster du viser.Og den tobaksplante har jeg lige købt.Og de flotte allium er da slet ikke til at undvære i vores bede.
    Her er vi også meget spændt på om vi får lidt regn.........men ikke så kraftigt så mine blomster knækker.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vand er bedst i de rette mængder på rette tidspunkt! Vi håber, vi får en portion, det vil være godt.

      Slet
  3. Ja os der ikke har haft det så varmt har haft meget mere glæde af tulipaner og rhododendron i år.
    Din kongelys er til gengæld tidligt ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke haft kongelys før, men jeg synes, de er meget flotte - der er flere af mine stauder, som jeg ikke kender - det bliver spændende at se, når de folder sig ud.

      Slet
  4. Det ser dejligt ud :-). Kan du huske hvad dine allium hedder? Grunden til jeg spørger er, at jeg sidste efterår satte det der skulle forestille Purple Sensation samt Gladiator. Sidstnævnte har den forventede lyse lilla farve, dog ikke så store som forventet. Purple Sensation Er heller ikke så store i hovederne som forventet, men heller ikke farven passede :-/. De er nærmest lyse lilla, ligesom de andre. Havde forventet en lækker rødlilla som dine...

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre, kender ikke navnene på dem. De laveste har jeg haft en del år, mens de høje købte jeg sidste år på et plantemarked i fuld blomst med løg og det hele. Dem kan jeg godt bruge nogle flere af! Lidt ærgerligt når man køber og ikke får det man regner med.

      Slet
  5. Det er smukke sammensætninger du viser. Her har tulipanerne aldrig holdt så kort som i år, så blev noget imponeret da jeg så dine:-)
    Torden har vi haft, hunden gøede så jeg vågnede, det bedste af det hele, vi har mængder af vand-)
    Ha en skøn dag

    SvarSlet
    Svar
    1. der skulle stå vi har FÅET mængder af vand:-))

      Slet