mandag den 13. marts 2017

Begyndelsen på et nyt haveår

Indlægget er sponsoreret.

Foråret er begyndelsen på noget nyt. Det er at starte forfra. Det er ligesom at vågne efter en god nats søvn og være fyldt med energi. Det er gentagelsen af det forunderlige, genkendelsen og miraklet på ny.


Foråret kalder med sarte farver, små æg og løgblomster - og som du kan se længere nede med nyt havetøj!


Endelig fandt jeg de lyslilla hornvioler, jeg har ledt efter. Jeg fandt dem hos min lokale plantepusher Nørup Planteskole. Som altid havde de lige netop det, jeg skulle bruge.


De fine, små forårsbebudere blev hjembragt, og så blev der linet op i drivhuset med potter, lecakugler, jord og søde drømme om forår. Som det ses, er jeg meget glad for zink. Bøtten med låg og lille skovl bruger jeg til at opbevare lecakugler. Den har jeg fundet hos Plantorama.


I en lang mørk zinkbeholder plantede jeg hornvioler, i den ene ende lavede jeg en rede af vissent græs, og så gjaldt det om at pynte med små forårsting.

Mon I kender det med at stå og fedte med jord på hænderne og potterne? Det giver ikke den pæneste finish med spor af jord på siden af beholderen, uanset om den er af zink eller ler. Forsøg med at tørre den halvfugtige jord af potterne med en klud ender som regel ud i, at man tværer jorden ud på potten i stedet for at fjerne den.

Et godt tip er at bruge en blød børste! Med den kan man børste jorden af potterne uden at efterlade udtværede minimudder-spor.


Mit lille forårslandskab blev pyntet med lavgrene fra pæretræet, små æg, stikløg fra salatløg, sten, små spirede perlehyacint løg og en lille smule mos.


Sådan fejres denne forunderlige nye begyndelse på haveåret!

Og så er det jeg kommer til at se ned ad mig selv! Der er ikke meget ny begyndelse over outfittet, skal jeg hilse og sige! Mine gamle skibukser har bestemt set bedre dage, og lynlåsen i jakken har for længst opgivet ævret - jakken bliver kun holdt sammen af et par trykknapper. Det er vist på tide at søge efter nyt havetøj - og dermed opgradere til forår! Egentlig bruger jeg normalt, det jeg har. Som regel et par godt slidte bukser og en sweater, men jeg har lyst til at investere i noget lækkert havetøj - jeg tilbringer trods alt rigtig mange timer derude.

Da jeg kommer ind, kaster jeg mig fluks ud i opgaven og ender på en side med lækkert arbejdstøj, som er lavet til at bevæge sig i. Jeg falder hurtigt for et par cargobukser, hvor der er indvævet elastik i stoffet. Det er da smart.

 
Og så en lækker termojakke til- også med elastik - så kan jeg vist blive standsmæssigt klædt på til en ny sæson i haven. Begge ting findes her, det kommer fra firmaet Engelbert-Strauss, og der er masser af lækkert tøj, som egner sig til havefolket!
 
 
 
 
 
 
Og sådan gik det til, at jeg fik pyntet op med skønne lyslilla hornvioler og bestemte mig for opdatere også på tøjsiden!

6 kommentarer:

  1. Nå så tog du mod invitationen, jeg sprang over denne gang til hendes store fortrydelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, jeg lod mig friste af ussel mammon ;-)

      Slet
  2. Jeg syntes det ser så dejligt ud i dit drivhus og skidt pyt så om der kommer en lille reklame :o) det er jo faktisk lækkert have tøj.
    Den der med børste på potterne bruger jeg også. Det er em super ide.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, du synes, det er ok med lidt reklame. Rent faktisk synes jeg også, det er brugbart tøj, som er lavet til at bevæge sig i - det vil jeg gerne slå et slag for. Jeg elsker simpelthen det drivhus - mit nye absolutte yndlingssted!

      Slet
  3. Dejlige kreationer til dit drivhus og så måtte jeg også lige ind og lure på arbejdstøjet. Nu er jeg så typen der altid kigger efter havetøj på genbrug, men jeg må indrømme at dette er fristende. Når jeg læser noget med elastan og tredobbelte syninger de strategiske steder, er det lige før jeg får tårer i øjenene!! Især når jeg nu lige har revnet mine termobukser i bukkeretningen!! ;o) :oD

    SvarSlet
    Svar
    1. Revnede yndlings-have-bukser er ikke nogen spøg! Men elastan og lækkert materiale er til gengæld sød musik. Tøj, der sidder dårligt, er bare til irritation i haven.

      Slet