fredag den 3. marts 2017

Forårskuller

Ja, det er jo ikke mig. Næ, nej det er bondemanden. Han er fra i dag alvorligt ramt af forårskuller - og som altid påstår han, at foråret er kommet som en tyv om natten. Forår i den forstand at det er marts, tørt og over 5 graders varme - så kan der nemlig køres i marken!


Et arkivbillede fra et andet dejligt forår med kuller 
Jeg både elsker og hader det! Jeg elsker det, fordi han er så engageret, optaget og dedikeret - og jeg hader det af de samme grunde! For lige pludselig er han en smule febrilsk, på mærkerne og man er ude af stand til at nå ham med beskeder om helt dagligdags ting som hentning af børn, aftaler og spisetidspunkter - faktisk om alt andet end forårsarbejde i marken.
Han bliver lidt distræt, i dag tog han en termoflaske kaffe med i traktoren - men skrueproppen ligger på køkkenbordet endnu, så han har kun sat den medfølgende kop over åbningen! Traktoren er sikkert fyldt med kaffe...

Heldigvis er jeg ikke selv så hårdt ramt....
Jeg har kun været i Plantorama og Bilkas haveafdeling i dag. Hjemme er der i løbet af dagen bare afleveret én haverelateret pakke, og kun én enkelt ligger klar til afhentning.


Pakken, som er leveret i dag, kommer fra Ikea. Den indeholder noget rigtig smart, synes jeg. Det var faktisk én på Facebook, som fortalte om det.
 
 
Jeg har købt 5 skobakker!
Bakkerne passer præcist til mit bord i drivhuset og skal bruges som vandingsbakker til de priklede frølinger, som det snart skal vrimle med i huset. Når potterne står i dem, kan de nemt undervandes. Skobakkerne koster 19,- og kan findes her(og jeg er ikke sponsoreret af Ikea, desværre;-)).
 
 
Faktisk var jeg i Plantorama og Bilka for at købe hornvioler i sarte lyslilla farver, men jeg fandt ingen. Til gengæld fandt jeg de 2 ribsbuske, som skal plantes i det nye område ved drivhuset. De er ikke helt så kønne som hornvioler, men jeg glæder mig allerede til rysteribs! 
 
Forårskuller? Nej da!



18 kommentarer:

  1. Nej, du er da heldigvis ikke ramt ;-) Glædeligt forår til jer begge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej heldigvis ikke - det er så rigeligt med én af den slags i husstanden!

      Slet
  2. Din mand har fået et anfald af det der på bornholms kaldes kløsasjøga :-) En kløs er en klump eller knold og sjøga er syge, hvilket hentyder til at bønderne styrter sig ud i markerne. Kan vel bedst oversættes med forårskuller. Det med skobakkerne er rigtig smart, men dine er rigtig gode for de har lige kanter. Mine er ligesom bølgede på de lange sider, men det går nu alligevel. Mange varme forårshilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
    Svar
    1. 'Knoldsyge'! Det er det, det er :-) Og han er hårdt ramt!

      Slet
  3. Her omkring er der vist ingen bondemænd der har opdaget at det er forår, så indtil videre er der ro for larmende traktorer. Det kommer nok og ja sådan er det at bo på landet... og os nej vi har sørme ingen forårskuller. ;o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke de snart vågner? Vi har meget let jord, derfor kan de komme så tidligt i gang, og så er min bondemande oftest den første i miles omkreds....

      Slet
  4. Forårskulle, nej slet ikke :o) det er kun bønderne der har det..vi andre vi gør bare sommerklar :o))

    KH fra Linda

    SvarSlet
  5. Jeg genkender det godt. Her er det formklipning og gødning, vi sår jo ikke hvert år, vi har juletræer, men de år hvor der skal plantes er der det samme😀
    God ide med bakkerne, jeg har også købt i Ikea, men det er serverings bakker, de passer nemlig i min reol i drivhuset.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det samme med dem hver gang :-) Jeg tror også, jeg bliver glad for bakkerne - jeg glæder mig i alt fald til at få dem i gang. Det er så smart, man kan bruge noget, som egentlig er tiltænkt en anden funktion - især til den pris!

      Slet
  6. Godt det endelig blev forår på kalenderen, og mon ikke i begge er ramt i en eller anden grad ;-)
    Jeg har nu også været i haven et par timer her i eftermiddag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er jeg også en lille, bitte smule ramt....

      Slet
  7. Ja, når der først begynder at lugte af gylle på landet, så er foråret endelig kommet:-)
    Fed ide med skobakkerne, den tror jeg da, at jeg skal have kopieret. Nu bliver du måske snart skyld i at skobakker stiger i pris, når alle havetosserne køber skobakker:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gylle, nemlig! Heldigvis kører de langt fra gården i disse dage, og det bliver harvet ned med det samme, så lugten er knap så stram. Det er værre, når det bliver kørt på græs eller i korn - så lugter det slemt og længe. Det med skobakkerne er ret smart - og prisen er da til at arbejde med, synes jeg.

      Slet
  8. Skønt med forårskuller - ribsbuskene skal nok blive værdsat når de giver bær, sikkert allerede her til sommer.
    Skobakkerne er da perfekte til dette formål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til ribs og til at få gang i skobakkerne!

      Slet
  9. Mænd er nu gode til det der med at lukke ned for alt dagligdags, når de engagerer sig i det vigtigste for dem. Håber han fik lidt af kaffen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Særdeles gode! Min er i al fald. Han påstår, der ikke skete noget med kaffen.....

      Slet