tirsdag den 28. marts 2017

Forår, når det er bedst

Det har været én af de der rigtige forårsdage, hvor man ligefrem kan lugte foråret (og jeg tænker ikke på gyllelugt...). Jorden dufter, og luften er mættet af forår. Åh, så er det alvor!

Bondemanden fylder år i dag, så vi har fejret ham - dog mest in absentia - for i det her vejr er han i sit S, og så går det over stok og sten i marken! Der blev dog tid til en hurtig kop kaffe og lagkage i drivhuset, og flæskestegen hjalp han da også med at fortære 😃


Jeg har vandet mine nyplantninger - og fandt i den forbindelse ud af, at alle mine vandkander er utætte. Jeg har ikke vand tæt på drivhuset - endnu - så de der vandkander er ret essentielle. Min bedre halvdel mener, han kan tætne dem med silikone, så måske er der håb.


Jeg har luget under hækken i dag, nu mangler den bare en gang gødning. I mit pergolabed blomstrer hyacinterne, og roserne skyder lystigt.


Tulipanerne er rigtig godt på vej i krukkerne, så nu er de flyttet ud af drivhuset.


Arbejdet med pigstenene på den lille terrasse foran drivhuset er sat på pause, men derfor kan der jo godt stå spande med tulipaner i kanten. Når manden er færdig med at køre på traktorerne, skal jeg låne den med frontlæsseren og hente flere natursten.


Aftensolen på vej ned rammer flaget i toppen af flagstangen - det er tid til at tage Dannebrog ned.

16 kommentarer:

  1. Tillykke med manden, godt han kunne hjælpe med at fortære både lagkage og flæskesteg :) Han er født på det helt rigtige tidspunkt, hvor foråret går i gang, han nyder det garanteret. Hils ham og sig tak for det gode vejr :) Her begyndte det først 14.30 til gengæld var det lunt og dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - det er absolut hans årstid! Det er lyst, der driver ham til at have så travlt! Det er en del af gamet og en stor del af hans faglige stolthed.

      Slet
  2. Også et tillykke med manden herfra. Jeg kommer selv fra landet, så jeg kender godt til det, at arbejdet kalder når man er landmand. Jeg har fået ordnet krukkerne, der står til opbevaring i drivhuset og ryddet op, så det er muligt at nyde et ophold dernede. Jeg slæber også vand til drivhuset - ser på det som motion :-). Jeg er også i fuld gang med at ordne haven, en fornøjelse med det vejr vi har for tiden. Håber at du har fået manden ind fra marken. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er travlhed, men det er på den gode måde i det skønne vejr! Og manden kom ind igen....

      Slet
  3. Tillykke med gemalen :) Det var da godt han havde tid til at indtage lagkage og flæskesteg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, man skal bare have styr på, hvad man skal lokke ham til fadet med!

      Slet
  4. Forsinket tillykke med manden. Han har nok ikke tid til at blive fejret ret meget når det er vejr til markarbejde...kunne han ikke godt tage et par sten med hjem til dig hver dag ;o))
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ved du hva' - det burde han det egentlig - et par sten hver dag, så fik jeg da hurtigt den terrasse færdig!

      Slet
  5. Tillykke med manden i går:) Det bliver flot med pigstenene foran drivhuset:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med pigstensbelægning, så jeg tror også, det bliver fint, selvom det kun bliver et lille indslag i terrassen.

      Slet
  6. Tillykke med bondemanden i går :o) jeg er da sikker på han har haft den mest fantastiske dag og det er vel det man skal have på sin fødselsdag. Flæskesteg og lagkage, så er der da ikke noget bedre.
    Det bliver så flot i foran dit drivhus med belægningen og nu fik jeg da lige en ide hvor jeg kan bruge alle de sten der lægger i min nye have. Tak for det :o)
    Masser af havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, han var vist også godt tilfreds med menuen. Jeg tror også, det bliver fint foran drivhuset - jeg arbejder fortsat på sagen. Jeg vil så gerne, at det bliver et frodigt og smukt rum i haven, hvor nytte og pryd går hånd i hånd. Ideerne står fortsat i kø og venter på at blive ført ud i livet. Dejligt hvis du kan blive inspireret til at bruge stenene i den nye have!

      Slet
  7. Kære Frede, tillykke med husbonden. Jeg kan se du har planteborde i drivhuset, det er simpelthen forår for sjælen at stå sådan et sted og så. Jeg skal vist huske at rydde vores.....God aften
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret - det er skønt sted og stå og så. Indtil nu har jeg holdt mig lidt i skindet, jeg har kun ærteblomster, tagetes og kæmpe verbena i gang, men fra denne weekend går det løs! Planen er at forspire inde og flytte spirerne ud i drivhuset til videre drivning. Fortsat god arbejdslyst med dine projekter!

      Slet
  8. Å heldige deg som har veksthus. Det skulle jeg gjerne hatt, med blomster, bord og stoler. God weekend. Beste hilsen Ingrid

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget glad - har ønsket mig et i mange år! Dette er min første sæson med drivhus!

      Slet