tirsdag den 21. marts 2017

Liv i drivhuset

Her til aften blev vi ramt af voldsomt tordenvejr med tilhørende hagl - tilfældigvis var jeg netop ude og køre. Det var der ikke meget sjov ved!

Men i eftermiddags var jeg en tur i drivhuset! Se, det er en helt anden historie!


Jeg fik plantet et par krydderurter - timian og basilikum - sikkert alt for tidligt, men jeg trænger til noget grønt derude. Krydderurterne kom ind i minidrivhuset i drivhuset - et hus i huset. Det har efterhånden fået lidt rigelig patina, men pyt det fungerer fortsat.


Ærteblomsterne stikker næsen opover og er godt i gang. De er alle i den blå skala.

Også kæmpe verbena er godt i gang med at spire - jeg drømmer om de skønne skærmblomster, der svæver over bedene og tilføjer noget let og elegant.


Tulipanerne står og hygger sig under bordet - man kan se, de vokser dag for dag.

De lover foråret for alvor er på vej - det ville være dejligt, selvom det kniber med tiden til havearbejde. Det bliver kun til en time her og en time der. Jeg har fået gødet roserne, 3 bede er rengjorte og har fået topdressing - that's it! Anlægsarbejdet foran drivhuset ligger stille, det er vådt og jeg mangler sten. Det bliver vist et on-going-project i år. Det, der trænger sig på, er naturligvis resten af bedene, men især såning af græs på de nye gange. Det vil jeg gerne snart have gjort! 

10 kommentarer:

  1. En time her og der bliver jo også til noget :-)
    Her har vi også haft noget meget omskifteligt vejr i dag. Storm, regn og sol på skift, glæder mig til mildere vejr.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes vist, det bliver til for lidt! Men det er skønt at komme derud, også selv om det kun er for en kort bemærkning.

      Slet
  2. Ja det var et værre vejr i går, i hagl og regn trodsede jeg vejret, men sikke en gang smat værk.
    Jeg får efterhånden også lyst til at sætte ærte blomster til forspiring, jeg plejer bare at så dem direkte i bedene. Men begynder at ane en fordel ved forspiring;-)
    God fornøjelse med projekterne
    Hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk ikke, jeg tidligere har forspiret ærteblomster - i det hele taget har jeg ikke den store erfaring udi forspiring - men mange ting er første gang i år med drivhus på matriklen!

      Slet
  3. Dejligt at det hele spirer og hvor er dine tulipaner fine :-). Jeg har ikke succes med at få lathyrus Janet Scott til at spire, så nu har jeg købt et nyt brev frø. Håber på mere held denne gang. Jeg kan godt forstå du higer efter noget grønt, det gør jeg også. Nede i vores drivhus står resterne af sidste års basilikum og så sent som i går tænkte jeg på, at det bliver godt snart at få gang i en ny omgang. Her var det også et frygteligt vejr i aftes, det både lynede og haglede. God dag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber, du har bedre held med næste hold ærteblomster - alle mine er faktisk kommet op nu, så jeg kan ikke klage. Om en uges tid vil jeg til for alvor at forspire, så regner jeg med, at spirene kan komme i drivhuset, når de er kommet op. Jeg har ikke plads inde, og jeg har ikke noget køligt rum. Jeg glæder mig til for alvor at komme i gang!

      Slet
  4. Hej Frede
    Man kan nå meget på en time hist og pist og med din effektivitet så er jeg slet ikke i tvivl om at du når det hele.
    Vejret skulle blive bedre fra nu af så måske du når lidt i weekenden :o)
    Rigtig god weekend
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. De sidste par dage har været forrygende, der er sket lidt! Jeg synes ofte, en time er alt for lidt, jeg giver mig ikke til de større projekter, men lidt har selvfølgelig også ret! Nu er jeg kommet videre, det kan jeg godt lide!

      Slet
  5. Uh, hvor jeg kender det med tiden.
    Vi har endda ferie i denne uge...men hele tirsdag og onsdag var vi jo i Tyskland...og i weekenden er kalenderen atter booket... Så reelt får vi to hele havedage i denne ferie...igår og idag.
    Selvom vi begyndte allerede 10.30 i dag (Det var for koldt før, der var rim overalt.) så nåede vi slet ikke alt det jeg havde håbet på....men sådan er det jo altid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært med tiden og det med arbejdet! Jeg synes, jeg bruger så meget tid på at køre med pigerne oven i - og på den anden side er det jo godt, at de er aktive og sociale og alt det der, men det går jo alt sammen af min havetid ;-) Nå, men det går jo nok alt sammen - men sådan en indbringende tur til Tyskland kunne jeg nu godt bruge! Jeg er dybt fascineret af tanken om, hvordan du får plads til alt det!

      Slet