tirsdag den 13. februar 2018

De små ting

Indlægget i dag kommer til at handle om de små ting. Små ting, som kan gøre en forskel. Detaljen, som gør én glad - som lige løfter humøret. Ligesom en kærlig gestus eller lige det der blik, som varmer dybt inde. Gør glad, eller fylder én med minder og forventninger.

Som nu min gamle kartoffelkurv fyldt med sten og skår, som snart igen skal bruges til dræn i krukkerne.


Eller terrassen, hvor kurven står. Terrassen, som jeg anlagde sidste år. Det skønne mønster som pigstenene danner - her ganeret med lidt sne. I går fik jeg luget mellem stenene, så nu er den også klar til en ny sæson.


Der er også mine store, franske kogler - de har deres egen plads i opsatsen.


Rødlerspotterne, der er stablet og klar til forårsblomster.


Den godt brugte zinkvandkande, klar til brug på trods af en lille utæthed. Mon den klarer endnu en sommer?


Klumpen af vintergækker - jeg synes, deres engelske navn 'Snowdrops' er så fint.


Og så selvfølgelig de små spirer i mine såbakker, som vokser på trods af sne og kulde - små løfter om at den golde jord igen skal fyldes af vækster og grokraft.


Jo, der er meget at glæde sig over og til!

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jeg ved ikke, hvorfor man somme tider glemmer det? Men de små glæder gør en forskel!

      Slet
  2. Jeg kan næsten lugte foråret ud fra dine billeder og beskrivelser :)
    Dejligt at der snart er 'lys for enden af tunnelen' og foråret byder ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor skønt at du også rammes af følelsen ud fra billederne! For det er jo sådan jeg har det - det er lige om lidt!

      Slet
  3. Hej.
    De smukke vintergækker er altid en fryd for øjet og de er også smukke i en lille vase.
    Jeg har lige i dag været ved at finde frø frem.
    Jeg såede noget i efteråret, men gemte halvdelen af frøene,
    Var ikke sikker på såtidspunkt, så resten sås her i det tidlige forår.

    Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. En god ide at gemme frø til såning i foråret også - en helgardering! Det er godt at nå til det med frø - og her i starten af sæsonen er der ikke så meget andet, så er glæden ekstra stor!

      Slet
  4. De små glæder er ofte de største! Det er også værd at huske at vi selv med en sød bemærkning eller et ekstra knus kan gøre den lille forskel for andre. Jeg synes i øvrigt ofte at bloggen kan hjælpe en til at sætte pris på de små ting. Når man skriver et indlæg som det du gør her og viser billeder af så mange fine ting, kan man godt blive helt taknemmelig. Også af at læse det :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop! Du har ret, Nana, det at skrive om den slags på bloggen, skaber glæde i en selv - og især taknemmelighed. Dejligt, det gør ligeså for de, som læser med.

      Slet
  5. Kære Aase.
    Det er bestemt uhyrlig vigtig, at se de små ting i hverdagen. Jeg tror på, at det er de små ting, som skaber aller mest glæde og lykke.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig - nogen gange glemmer man det eller overser det eller har for travlt eller hvad nu grunden er - så er det godt at minde sig selv om at se de små ting.

      Slet
  6. Tak fordi du minder om de små ting. Fine små glæder, du viser os :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at minde både sig selv og hinanden om - små ting er store.

      Slet
  7. Ja der er så mange ting at glæde sig over. Jeg tror havefolk generelt er gode til at begejstres over selv den mindste blomst og ting som for andre er uden betydning.
    Hvis du vil have din zinkvandkande tæt igen, kan du komme lidt Silicone på indvendigt, der hvor hullet er, og glatte det med en fugtig finger. Kanden skal være godt tør når du gør det. Bare et lille tip.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tror, du har ret Anette - havefolk er gode til at se de små ting. Tusinde tak for tippet - det må prøves!

      Slet
  8. Der er så mange ting at glædes over, det skal vi bare lige huske når vi synes foråret synes langt væk. Sikke en god ide med pigstenmønstret i terrassen, det ser godt ud.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kom på det med pigstenene, da jeg kun havde ganske få fliser og gerne ville have en lille terrasse foran drivhuset - helst gratis. Fliserne var nogen, vi havde liggende fra noget, som var pillet op. Så der blev regnet og tegnet - og så endte det ud i denne lille plads, som jeg er rigtig glad for.

      Slet
  9. Et af mine yndlings gruk er den her:
    Den Guds klarsyn falder på
    ser det store i det små 😊
    Det er jo netop det, det handler om, ikke?

    SvarSlet
  10. Det er de små ting som kan gjøre den store forskjellen. Flotte bilder du har tatt av de tingene du sikkert har/bruker i hagen.
    Det var morsomt å besøke bloggen din, kommer innom flere ganger.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi må huske de små ting. Hyggeligt at du kigger indenom - jeg kender ikke din blog, men nu vil jeg ind og kigge hos dig - det er altid godt med nye blogbekendtskaber.

      Slet
  11. Det er stort at kunne se det smukke i de små ting. Når det kommer til stykket er det de små ting der giver mest glæde hvis vi husker at bruger alle vore sanser.Jeg er vild med dine pigsten. Hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Alle sanser, ja - det må vi gøre os umage med. Jeg er også ret glad for pigstenene.

      Slet
  12. Skønt indlæg :o)) og der er så meget man kan gøre derude selvom det er vinter :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - sådan har jeg det også, men ikke for enhver pris - jeg gider ikke fryse ;-) Lige i dag sner det igen kraftigt, så jeg har ikke fået lavet noget som helst, men det klør i fingrene!

      Slet