mandag den 12. februar 2018

Efter storm kommer sol

Gårsdagens snevejr blev til storm i løbet af natten. Tilmed storm fra syd, i al fald de første par timer, hvorefter vinden drejede om i sydvest. Men hva' sker der lige for storm fra syd? Fra alle andre verdenshjørner står mit drivhus i superlæ, og storm fra syd var ikke en del af planen! Og så er det anden gang inden for en måned. Heller ikke denne gang uden konsekvenser. Men her til morgen skinner solen dog mellem snebygerne


Jo, huset står da heldigvis endnu.


Men endnu engang røg der 2 ruder ud - samme sted som sidst. Den ene rude gik ikke engang i stykker. Men nu tror jeg, de bliver sat fast med silikone, for lige præcis de ruder er åbenbart udsatte, når det stormer fra syd.

Nå, det er ikke jammer og klage det hele.


Heldigvis er der da lyspunkter derude.


3 små erantis står og råber lidt til hinanden i skoven, hvor de blev flyttet hen sidste år. Jeg håber, de vil brede sig.

Mens man venter på foråret, kan man jo forberede sig og drømme lidt. Jeg er vild med zink i haven og drivhuset. Jeg planter både tomater og blomster i gamle zinkbeholdere og kan slet ikke få nok. Så er det jo dejligt, når man falder over lækre ting og sager på et lokalt loppemarked her ved vintertide. 


I lørdags fandt jeg en fin, fransk spand med skønne håndtag til rimelige penge. Det rigtig fine ved denne er, at der er hul i bunden! Perfekt til at plante i. Og tænk, så var den billigere pga. af hullet - for mig var det bare et stort plus! Desuden fandt jeg de 3 zinkvaser - de er ikke gamle, men absolut lækre!



12 kommentarer:

  1. Ja det var da heldigt med hullet i spanden, så kan du synge, der er et hul midt i spanden kære Lisbeth :)))
    Nå men godt det ikke gik værre med dit drivhus, det var godt nok noget af en blæst. Sne fik vi ikke meget af hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var da en mulighed at synge :-) Ja, pyt med det glas - det er hurtigt ordnet - jeg er også glad for at huset blev stående! Her sner og regner det på skift - og så kommer solen lidt - og alt andet lige er det skønt med sol over land!

      Slet
  2. Ja, uha hvor er det forblæst i dag. Jeg arbejder hjemme og kan se ud på rådyrene, der skutter sig oppe i hegnet... Vores drivhus havde også sådan et 'ømt punkt'. Det er helt nede ved jorden, og vi har erstattet glasset med en træplade. Siden er der ikke sket noget med det. Praktisk omend knap så kønt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er vist dagen derpå. Jeg synes også, vi har fået et vink med en vognstang om, at vi er nødt til at gøre noget ved det fag glas! Så hvis sneen forsvinder i løbet af dagen, må jeg ud og samle glas op og få lappet hullet.

      Slet
  3. Godt med lyspunkter etter mye vind. Vi må kanskje tenke annerledes om hage i fremtiden, med så mye vind. Jeg ser at plantene kan rives i stykker når det er mye vind gjennom sesongene. Men vi lar oss ikke knekke av det, gjør vi vel? Ha en finfin uke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, vi lader os ikke knække - bestemt ikke! Vi er nødt til at tænke i læ i vores haver. Vi har plantet hæk, men den er så ny, så den giver ingen læ endnu. Men det må jo komme.

      Slet
  4. Træls når blæsten bliver uforudsigelig :-) Vi har heldigvis ikke haft problemer med vores glas i drivhuset de 5 år vi har haft det. De første år blæste et par af vinduerne i taget ud, men de er ikke af glas så der skete ikke noget med dem, nu er de bundet fast og det er ikke sket igen, håber vi :-)
    Hvor var du heldig med dine loppefund. Zink er så fin i haven.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, jeres drivhus har holdt til vind og vejr. Nu er de 2 glas sat i med silikone her, så håber jeg ikke, vi får bøvl med dem igen! Ja, zink er så fint i haven - og jeg kunne sagtens have købt meget mere til det loppemarked, der var så mange gode sager.

      Slet
  5. hej.
    Ja det er altid rart at finde smukke ting til haven, både til at plante i
    og som udsmykning.
    jeg er også glad for zink men også jern passer godt ind.

    Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja - jeg er helt enig - rustent jern er også godt i haven!

      Slet
  6. Æv, hvor ærgerligt at der røg et par ruder igen. Forhåbentlig holder siliconen. Ellers må I gøre som Karen foreslår: En træplade. Hvis den er på nordsiden, kan det jo godt gå. Eller flytte drivhuset i læ...... ;-)
    Godt du fandt nogle flotte zink-ting at glæde dig over.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Heldigvis er der masser at glæde sig over! Jeg satser på silikonen frem for de andre løsninger - der meldes allerede storm fra syd igen torsdag, så får vi se.

      Slet