onsdag den 7. februar 2018

Vintersol

Jeg har hjemmearbejdsdag - i al fald indtil i aften, hvor den står på skolefest. Jeg har i formiddags rettet stile, men ved middagstid blev det alligevel for meget med den skønne vintersol, jeg måtte simpelthen ud!

Der er skønt i drivhuset sådan en dag med sol og blå himmel.


Og der sker noget derude. Der er gang i de frø, som jeg har sået.


Mon I kan se det? Salaten er spiret.


I krukkerne er tulipanerne begyndt at titte frem.


Så kribler det for alvor i fingrene.


Jeg har sået artiskokker i dag. Spændende om det lykkes. Jeg har dem mest for dekoration, jeg synes, de er så smukke og betagende - jeg kan slet ikke nænne at spise dem!


Og i bryggersvinduet står kartofler til forspiring. De skal snart i kartoffelspandene, som i år er udvidet til dobbelt antal, nemlig 2!


I drivhuset står også mine staudestiklinge - det er spændende, hvor mange der vil skyde på ny. Der var gang i dem alle sammen i efteråret.


De første af sæsonens ture med vandkanden er taget - indtil videre skal vandet hentes indendøre. Senere lægger jeg en slange ud - måske får jeg den endda gravet ned i år, vi får se.



Når jeg kommer ind i varmen igen, kan jeg glædes over de smukke grene fra kvæden, som nu er sprunget ud. What's not to like?

16 kommentarer:

  1. Jo, jeg kan godt se salatspirerne :-) Det ser dejligt ud alt sammen! Sådan en hjemmearbejdsdag er god, for man får lavet en masse på en rar, ustresset måde.
    Jeg har lige siddet og gennemset billeder af mine udsprungne kvædegrene; de skal nemlig snart på bloggen. Hvor er de altså yndige når de blomstrer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det passede så fint med en hjemmearbejdsdag - også fordi min ældste datter er hjemme fra efterskolen med et slemt angreb af kyssesyge. Dine billeder af kvædegrenene er godt nok smukke - mit kamera kommer til kort!

      Slet
  2. Herligt med solskin og grøde i frøspiringen og på en næsten fridag, vi fik ikke så meget solskin i dag.Godt at I fik noget, når du havde fri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det gjorde godt med sol - og så fik vi endda endnu en dag med sol i dag torsdag!

      Slet
  3. Solen lokker og så er det dejligt, at kunne gå i drivhuset og næsten lade som om der er forår :-)
    Der er grøde i luften hos dig, det tegner godt.
    Jeg har en kvæde med orange blomster, tror da at jeg vil tage et par grene ind, det har jeg aldrig tænkt på før.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Min kvæde har også en helt anden farve udendørs - nærmest mørk laks/orange, men når man tager den ind, er den så fin og sart. Du må prøve med din!

      Slet
  4. Dejlige vinterdage i sol. Det må være skønt med et drivhus at gå ud i på denne årstid. Jeg har i dag set kvædegrene flere steder i blogland - og der er omgående kommet kvæde på ønskelisten :) Tak for billederne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig skønt med drivhuset på denne årstid, hvis bare solen skinner, er der lunt og så kan det være bidende koldt ude. Kvæden er fantastisk at plukke ind.

      Slet
  5. Hvor er det bare skønne billeder du viser. Jeg bliver så dejlig varm indeni af, at se foråret er på vej hos dig. Nu må jeg se at komme i gang. Ønsker dig en rigtig skøn have sæson. Hygge herfra Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Leila - det er dejligt at tænke på, hvad der venter os.

      Slet
  6. Hvor er det havehyggeligt at se dine mange spirer og potter - mens jeg bare sidder i lænestolen og drømmer om sol og varme. Godt at se, at der er nogen, der er aktive ;-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset er mit frirum - jeg er vild med at gå derude og nusse!

      Slet
  7. Hvor er der dejligt i dit drivhus, hvor du har begyndende forår. Når solen står på kan man rigtig lege forår, selvom det er bidende koldt udenfor - skønt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, solen gør hele forskellen! Lige pludselig er foråret her, kan i al fald mærke på bondemanden, at det rører på sig!

      Slet
  8. En herlig tid vi går i møte. For noen flotte grener som har sprunget ut hos deg. Det ga meg en idé.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en herlig tid - og dejligt at tage lidt forskud på den med blomstrende grene.

      Slet