tirsdag den 20. februar 2018

Vinteren strenges

Det ser ud til, at vinteren strenges den kommende uge. Dermed må trangen til forår og havearbejde tøjles. Og det er ikke nemt...



Heldigvis kan man drømme og planlægge så. Besøge hjemmesider, læse havebøger og blogs samt tegne og tilrettelægge bede. Der er tid til at bestille (flere) frø, løg og knolde. Så det passer jo meget godt med, at (reklamelink) Plantetorvet  endnu engang har 25% på deres frøsortiment. Denne gang indtil 27. februar.


Jeg tror, jeg er ved at have styr på min lille, bitte køkkenhave. Jeg skal have en masse salat, for det er nemt at gå til - også når det skal høstes. Det er lækkert at slå et slag omkring køkkenhaven lige før spisetid og bare høste dagens blade til salatskålen. Helt enkelt.


Så vil jeg have gulerødder - helt almindelige. Fordi de er lækre og kan bruges nu og her. Simpelt.


Som noget nyt vil jeg prøve med palmekål. Men ikke for at spise dem (ok, det vil vi også), men fordi de er så dekorative! Også i krukkerne i efteråret og vinterens opstillinger. Hos (reklamelink) Plantetorvet har de Black Magic, som jeg vil give et forsøg.

Og det er det - altså dertil kommer tagetes og morgenfruer, fordi det er så fint imellem afgrøderne - og så er den køkkenhave vist fyldt ud. Det kunne være skønt med plads til mange flere slags grøntsager - der er så mange lækre! På den anden side passer det vist meget godt i forhold til tid og kræfter, så jeg tror, jeg vil glæde mig over lidt!

Det er skønt at drømme og lægge planer, nu da foråret er udsat, men det behøver ikke at trække ud for min skyld - jeg er klar!

6 kommentarer:

  1. Du nævner palmekål som vinterdekoration. Kan man have palmekål i en potte, som står vinteren over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har set Fru Pedersen har gjort det - og det ser så fint ud! Hun graver dem op fra køkkenhaven og sætter dem i en krukke. Jeg vil prøve at gøre hende kunsten efter.

      Slet
  2. Palmekål er jeg vild med. Et år blev den totalt gnavet ned af larver, men kom alligevel tilbage og kom til at se ud som ny igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, de er så flotte, så nu skal det prøves!

      Slet
  3. Palmekålen er vild flot som dekoration,
    Har haft den i højbede hvor den var dækket til men kållarvesommerfuglen var på sit højeste.
    Så ingen larver, ej heller snegle.

    Hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt - nu vil jeg i al fald også prøve!

      Slet