fredag den 13. januar 2017

Al magt til mangfoldigheden!

Refleksioner, bekymringer og overvejelser omkring haveblogsenes fremtid præger dagens indlæg og kommentarer på bloggene. Interessant at følge og en tanke værd. Jeg har så stor glæde af dette sammensurium af forskellighed, som har dette ene - haveglæden - til fælles, at jeg vil hænge i med det yderste af neglene, så længe jeg formår. Al magt til mangfoldigheden, siger jeg bare!



Jeg har klippet i magnoliaen i dag og sat en håndfuld grene ned i drivhuset for at drive dem i blomst.

                      

        
 Her kan de få lov at stå lidt og vænne sig til nye forhold, før de flyttes helt ind.














Solen har vist sit milde ansigt, og dagsfrosten har klaret luften. Weekendens program er ret åbent, så det er en ren luksus!

          
Der er knitrende tulipaner i vasen og lys i stagen.
 

 

21 kommentarer:

  1. Ja det er et dejligt fællesskab om det, vi kan lide, nemlig haven. Godt du hænger ved, og du er flittig.

    SvarSlet
  2. Hej Åse

    Ja mangfoldighed er godt, her er store forskelligheder og højt til loftet, selv de 2 herrers pudsige vurderinger bliver der taget rigtig flot imod;)
    Super idé at tage magnoliegrene ind!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes jo, der er plads til det hele - og jeg synes, det er rigtig godt at stoppe op ind imellem og lige vende tingene i hovedet. Rigtig fint med refleksion over haveblogverdenen!

      Slet
  3. Mangfoldighed er jo lige det der gør haveblogverdenen så fantastisk at være i. Jeg havde da slet ikke tænkt på at nogen kunne syntes det gik ned af bakke med haveblogs, jeg har nærmere den modsatte mening. Det kan godt være at ikke alle er lige flittige om vinteren, og nogle falder fra, men så kommer der nye til. At blogge skal man jo gøre først og fremmest for sin egen skyld og ikke over hvad der forventes af antal blogindlæg, det er jo op til den enkelte. Hovedsagen er for mig at haveglæden skinner igennem.

    Jeg har ligesom dig taget magnoliegrene ind til drivning, samt mirabellegrene. De gratis glæder er de bedste :-)

    Rigtig god weekend.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mirabellegrene skal jeg da vist også lige have gang i - de er så fine! Jeg havde heller ikke skænket den bekymring en tanke, men det er sundt lige at reflektere over, hvordan det går, og hvor vi er på vej hen. Og jeg må sige, jeg ser glasset som halvt fuldt frem for halvt tømt!

      Slet
  4. ja, længe leve mangfoldigheden og haveglæden!

    SvarSlet
  5. Hej Frede. Tak for din kommentar(er), og iblandt flere igennem tiden. Sjovt som Karsten nævner en af de pudsige herrers vurderinger. Det står jeg nu ved, det var dog skrevet som spørgsmål, jeg har registreret et fald i de aktive blogs. Dette er et faktum, sådan da. Jeg tror inderligt det er vigtigt man en gang imellem tager det man laver op og reflekterer over det. Personligt tror jeg det vil være påkrævet at vi/jeg udvider paletten, så selv om haven er et bredt tema, vi ikke kører fast. Jeg har selv overvejet kan man løbe tør for stof ? Nogen gange kan man da godt tænke, mon nogen gider læse det man skriver. Havehverdagens banaliteter, jo det håber jeg. Jeg efterlyste vel netop mangfoldighed, for det er fødemidlet for vores skriverier. En bredere palet måske.
    Jeg skal da prøve det med Magnolia grene, det vil være første gang. :-)
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det var så fint at stille de spørgsmål - for det fik i al fald mig til at reflektere over dette og hint. Jeg vælger at se glasset som halvt fuldt - jeg har da af og til de samme overvejelser omkring stoffet, men vælger at være tro mod det, som lige nu betyder noget for mig, så tror jeg, det bliver mest vedkommende for evt. læsere. Jeg er vild med din blog - det er jo hjerteblod, du deler!

      Slet
  6. Hej Frede. Tak for din kommentar(er), og iblandt flere igennem tiden. Sjovt som Karsten nævner en af de pudsige herrers vurderinger. Det står jeg nu ved, det var dog skrevet som spørgsmål, jeg har registreret et fald i de aktive blogs. Dette er et faktum, sådan da. Jeg tror inderligt det er vigtigt man en gang imellem tager det man laver op og reflekterer over det. Personligt tror jeg det vil være påkrævet at vi/jeg udvider paletten, så selv om haven er et bredt tema, vi ikke kører fast. Jeg har selv overvejet kan man løbe tør for stof ? Nogen gange kan man da godt tænke, mon nogen gider læse det man skriver. Havehverdagens banaliteter, jo det håber jeg. Jeg efterlyste vel netop mangfoldighed, for det er fødemidlet for vores skriverier. En bredere palet måske.
    Jeg skal da prøve det med Magnolia grene, det vil være første gang. :-)
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
  7. Jep! Længe leve mangfoldigheden og de halv- og helfyldte glas :-) Og ikke mindst forårsgrenene. På mit køkkenbord står udsprungne mirabeller og dufter, på skrivebordet er kvæder på vej, og i entreen har jeg en magnoliegren. Sjovt at se Myntekanderne som jeg tror du købte hos mig ...? Jeg har selv nogle af dem, og de er altså gode til blomster!
    God weekend, Aase!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, jeg har tre myntekander - alle købt hos dig - og jeg tænker på dig, hver gang jeg bruger dem! De er nemlig rigtig gode til blomster. Og forårsgrene er fantastiske - jeg må have gang i nogle mirabellegrene også! Og god weekend til dig, Nana!

      Slet
  8. magnoliegrene, øj det bliver fint.... jeg nænner ikke at klippe af mine, men hvis du ikke siger det til nogen, så kan jeg fortælle dig at jeg har en kunstig magnoliegren som står og blomstrer hele året, tys tys

    SvarSlet
    Svar
    1. Min mund er lukket med .... Jeg synes også, det er svært at klippe i magnoliaen, men min har en størrelse, så det er lidt pjattet af mig! De er bare så fine!

      Slet
  9. Ja, længe leve mangfoldigheden og haveblogverdenens muligheder og alle os der blogger "for hyggens skyld" :)

    SvarSlet
  10. Dejligt med sådan en weekend uden de store planer. Lækker farve Tulipaner.
    Godt med lidt at tænke over men mon ikke vi alle skriver om det der nu optager os på et givent tidspunkt. Jeg plejer jo at sige at jeg kun har 3 interesser...planter, dyr og gammelt ragelse, så det er vist det min blog handler om i de fleste tilfælde. Jeg nyder at følge de forskellige blogs og se hvad folk finder på som jeg kan lade mig inspirere af.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig - vi er nødt til at skrive om det, som optager og engagerer os, og ikke spekulere så meget på, om det er nusseri, processer eller latinsk korrekt - det står jo læseren frit for at springe over, hvis temaet falder uden for ens interesser. Uden engagement fra skribentens side dør bloggen.

      Slet
  11. Mangfoldighed og forskelligheder har altid gjort mig nysgerrig:-) Hvis jeg skulle have en håndfuld magnolia af egen avl ville jeg kun have roden tilbage-du er heldig:-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må holde saksen i ro et par år mere - men belønningen kommer!

      Slet