fredag den 20. januar 2017

Vintersåning

I dag har jeg prøvet noget, som jeg ikke har prøvet før - så det kan jeg sikkert godt finde ud af (som Pipi siger). Jeg forsøger mig med vintersåning. Jeg har læst hos andre bloggere om det, og nu vil jeg også prøve!


Jeg har købt en lav bedroller, boret drænhuller i bunden og luft/regnhuller i låget.
 

Dernæst har jeg lagt fiberdug i bunden og så og priklemuld oveni.
 

Dernæst har jeg sået 3 slags frø - kørvel 'Ravenswing' (toårig), violfrøstjerne (staude) og mandstro 'Sea Holly' (staude) - jeg er ikke sikker på, at de alle egner sig til vintersåning, de forskellige sider er ikke helt enige, men nu prøver jeg. Vo intet vover, intet vinder!


Der kom skilte ved, låget kom på, og så blev de sat et skyggefuldt sted. Det er det! Hvis det virker, er det godt nok nemt! Nu skal de bare passe sig selv, indtil de forhåbentlig kan prikles.
 
Eftermiddagen er også blevet brugt i mit ongoing projekt - fjernelse af senegræs og skvalderkål ved drivhuset - se mit indlæg om det her. Arbejdet har ligget stille pga. sne og frost, men i dag fik jeg rodet lidt i jorden igen! Det er fint at få det i små bidder, bare man kommer lidt fremad hele tiden.

14 kommentarer:

  1. Det er alltid spennende å prøve noe nytt! Lykke til med spiringen! Jeg skal også til med å fjerne skvalderkål, men tror gjerne jeg venter til litt ut i februar. Ha en fin fredagskveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig sjovt at prøve noget nyt - hvis det lykkes, er der i al fald et projekt til næste vinter også! Så må jeg læse mig til noget mere viden inden, så jeg er lidt mere sikker på, hvilke frø der kan bruges - det er sjovt at få mere viden! Go' fredag til dig også.

      Slet
  2. Det ser godt nok tjekket ud :-) Havde du ikke skrevet at det var første gang, ville jeg have troet at sådan noget gjorde du hvert år. Spændende er det.

    Rigtig god weekend.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. He he - det der vist nemt at få til at se tjekket ud - lad os se om et par måneder, hvor tjekket det er :-) Hvis det virker, kommer det sikkert til at ske igen! Go' weekend til dig også!

      Slet
  3. Det ser godt ud, super ide med bedroleren, thums up til dig :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ideen med bedrollers er jeg - desværre - ikke selv kommet på! Jeg har den først og fremmest fra Ester 'Ildkat' - senere har jeg set det hos andre bloggere også - og så måtte det altså prøves!

      Slet
  4. Så spændende Frede, også tommel-op herfra:-) Jeg har heller aldrig vintersået før, men har fået frø tilsendt og de skal snart sås, men tror jeg starter ud i potter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette - det bliver spændende om, det lykkes for os!

      Slet
  5. Spændende - jeg håber, at det lykkes for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth - vi må se, hvordan det går. Det har i al fald ikke været noget stort arbejde, så hvis det mislykkes, så sker der ikke så meget ved det!

      Slet
  6. Jeg håber at du får succes med vintersåning. Jeg tænker på det hver vinter, men indtil nu er det kun blevet ved tanken:-)
    Jeg drømmer om mange 'Ravenswing' så måske skal jeg kaste mig ud i det i år....

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg også haft det - nogen af de frø jeg lige har sået, er fra en anden gang, hvor jeg havde til hensigt at vinterså...Udløbsdatoen var ikke nået, så nu får de forsøget! Ravenswing har jeg indtil nu købt mig til, nu håber jeg at få udvidet bestanden.

      Slet
  7. Yay! Fedt at du også prøver vintersåning....så er vi da nogle, der får nogle erfaringer vi kan give videre....og så synes jeg jo personligt, at det er ret lækkert at kunne så noget allerede i januar :)

    Overvejer også at så nogle af frøene (de mere besværlige) allerede i september/oktober 2017... om ikke andet får jeg jo bare endnu mere erfaring :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også spændt på resultatet og erfaringerne, måske det ender med, at vi bliver hardcore vintersåere? ;-)

      Slet