søndag den 8. januar 2017

Endegyldigt farvel

Juletræet er blevet parteret, og gran & pynt er røget ud af drivhuset, så nu er det endegyldigt farvel til julen for denne gang. Hos os varer julen til Hellig3konger, hvilket var i fredags, så i denne weekend er julen blevet pakket væk både ude og inde.
 
 
I drivhuset er der blevet flyttet lidt rundt og blevet fejet, så vi er klar til næste fase. Der er stadig pynt, men nu i form af forårsblomster. Her er der kommet knop i tazetterne!

 
 De gamle grene får lov at blive lidt længere og ligeså de store kogler.
 
 


 Kurvestolene er kommet ind for ikke at blive ødelagte af fugt, men der er stadig hygge og mulighed for et lille hvil!
 
Juletræet er klippet i stykker og varmer nu omkring roserne i det nye staudebed.
 
 
Vejret var faktisk ok til lidt aktivitet derude, der er stadig frost i jorden, men der er vindstille og rimeligt mildt.

13 kommentarer:

  1. Så fint at du kan bruke drivhuset hele året! Mitt er helt enkelt uten innlagt strøm, så det kan bare brukes til sommerdyrking. Jeg har brukt hele formiddagen i dag til å ta bort julen, så nå er også juletreet borte. Det tar hardt på ryggen, så den planlagte hageøkten står jeg over! Ha en fin ny januaruke! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt at få julen pillet ned. Der er heller ikke indlagt strøm i mit drivhus, men det er fint at opholde sig der alligevel, hvis det ikke er alt for koldt ude - og især hvis solen skinner, så bliver der hurtigt lunt.

      Slet
  2. Befriende at komme af med julepynten og starte på en frisk. Så kan juletræet gøre gavn på anden vis.
    Ja det er dejligt stille vejr i dag, det nyder vi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, netop starte på en frisk - det er godt! Og juletræet gør gavn, hvor det er havnet!

      Slet
  3. Der er altid noget dejligt over at bære julepynten ud, synes jeg. Så er man ligesom klar til foråret :-) Jeg nyder sådan at følge hvor glad du er for dit drivhus :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er jeg glad for, at du kan mærke min glæde ved drivhuset - lige nu er jeg bare lidt utålmodig på omgivelserne - det ser efterhånden noget trist ud med den bare jord. Men tålmod er som bekendt en dyd!

      Slet
  4. Hvor er det skønt at se dit drivhus, som allerede er forårsklar :-)
    Vi har også været ude en times tid i dag. Dejligt, når vejret er så mildt.
    Jeg glæder mig vildt til at få gulv i mit drivhus, men vil vente med at gå i gang, til der ikke er frost i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nok nødvendigt at vente på tøvejr, så frosten kommer af jorden, før du går i gang med gulvet i dit drivhus. Kan godt forstå du glæder dig - det er lidt mere indbydende med gulv. Skal du mon have gulv i det hele eller kun noget af det?

      Slet
    2. Der skal være lidt bar jord, da jeg helst vil dyrke mine tomater og agurker direkte i jorden.

      Slet
  5. Her har vi stadig lyskæderne oppe - de er jo ikke specielt julede - og lyser op på mørke aftener.
    De skal have nye batterier i morgen - og så bliver de pillet ned, når de batterier er brugt op. Det plejer at passe med vinterferien i uge 8.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her er der også én lyskæde derude - men kender jeg bondemanden ret, slukker han snart for den, for han synes absolut kun, det hører julen til! Jeg synes, det er fint januar med - det er dejligt med lys i de mørke måneder!

      Slet
  6. Dejligt med forårsklart drivhus. Så er der tid til nye tanker og projekter. Inden længe skal de første frø i jorden. Herligt.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, hvor jeg glæder mig til at bruge drivhuset til frøsåning - det har jeg ikke gjort ret meget i de sidste mange år. Jeg har rigtig meget at lære på det punkt - især noget med det rigtige tidspunkt!

      Slet