lørdag den 5. maj 2018

Hjemvendt fra det svenske

Mandag efter konfirmationen stod den på lejrskole for mit vedkommende - puh, det var næsten svært at følge med. Men vi har haft en fantastisk uge med 8. klasserne i Gøteborg. En by, som i den grad kan anbefales til en smuttur - spændende og fuld af gode overraskelser. Der kommer måske et indlæg senere.


I dag er jeg mere optaget af min egen have, som jeg kom hjem til i aftes. Uha, der er sket meget - staudebede, buske og træer strutter af forår. Her er det den fine klematis i drivhuset.


Jeg har nydt dagens fantastiske vejr og nusset rundt. Der er blevet slået græs og luget bede.


Størstedelen af køkkenhaven er blevet sået til med salat, gulerødder, solsikker, morgenfruer og dild. Så mangler der lidt udplantninger i form af palmekål og artiskok, og så er min bittelille køkkenhave fyldt op. Hvis I ser godt efter i venstre hjørne, kan I se vandlingsmaskinen - bondemanden har kørt den ud i dag, for nu begynder vandingssæsonen, her er ret tørt.
 


I drivhuset står fortsat lidt frølinger, og i dag har konfirmanden og jeg hentet tomatplanter hos en lokal entusiast. Kirsten har et flot drivhus fyldt med tomater til salg på markeder og ved stalddøren. I år var der 50 forskellige sorter at vælge imellem, så det var det rene slaraffenland! Selvfølgelig fik vi købt lidt for mange...

Foran drivhuset pynter tulipanerne og allium i potter. Mine dahliaer ser fortsat døde ud, så jeg gravede én op i dag for at tjekke. Og der var masser af liv! Yeah - så det at lade dem blive i jorden og dække dem, (se indlæg her) er en succes - på trods af en vinter, som viste tænder.  

Snart blomstrer rapsen rundt om haven for alvor - det er et flot syn, som er indbegrebet af maj for mig.


I haven gror alting - og de mange tulipaner står med deres skønne farveklatter. Jeg har sået både stolte kavalerer og katteurt og delt mine rølliker. Faktisk troede jeg, at røllikerne, som jeg såede sidste år, var sommerblomster, men de står smukt i år igen og har bredt sig, så nu har jeg gjort en dyd ud af dem og plantet dem ud i mit afventende bed. Så er den jord da dækket, indtil jeg kan komme i gang med det udsatte projekt til efteråret. Det kan være I får et billede i morgen af den del!


Højbedet uden for køkkenvinduet står frodigt med en sær blanding af krydderurter, forårsløg, akelejer, løvefod og et miniæbletræ.


En af de stauder, som virkelig er kommet i svingninger i den forløbne uge, er løjtnantshjerte - her i det hvide bed.


Krukkerne med allium er kommet ud af drivhuset - de er et flot syn. De allium, som er plantet i bedene, står også med knopper - jeg glæder mig til de springer ud - det er en forrygende plante!

6 kommentarer:

  1. Hvor er det super, at du kan gemme dahliaerne i bedene. Nemme løsninger er noget af det bedste :-)
    Fortsat god weekend.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er rigtig glad for, at der var liv, var begyndt at tvivle på, at de kom.

      Slet
  2. Åh jeg er glad for at høre om dahliaerne. For mine er også overvintret i jorden - med vinterdække - og det ser helt dødt ud på overfladen. Din have ser skøn og frodig ud. God søndag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en god opdagelse - det er helt fantastisk derude lige nu - det er bare med at nyde!

      Slet
  3. Så fint og forårsagtigt, du har det i din have. Fantastiske allium - det skal jeg se, om jeg kan huske at få gjort :) En gang i mellem er det godt at tage lidt væk. Så kan man rigtig se, at der foregår noget i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det fungerer rigtig fint med allium i krukker - de står længe.

      Slet