tirsdag den 17. juli 2018

Sommerliv

Den mest sommerlige sommer i mands minde - i hvert fald mindes jeg ikke noget lignende. Vel er det træls med tørken, men vi kan ikke gøre noget ved det, så jeg nyder de fantastiske sommerdage og -aftner.


I aftes kom vore tidligere naboer cyklende på besøg - de er blevet pensioneret og byfolk - og de nyder livet uden vandingsmaskiner, halm og høst. Vi sad en stund på terrassen og nød lidt køligt at drikke og det fine vejr. Senere stod den på kaffe og tærte med masser af frisk frugt - samt en skål i vores hybenvin! En herlig sommeraften, hvor snakken flød.


I dag har vi så holdt en rigtig feriedag! Den ældste havde fri fra sit sommerferiejob i Legoland, og vejrudsigten for destinationen var helt perfekt. Vi havde nemlig planlagt en tur til min barndoms strand - Lakolk på Rømø. Og det var fantastisk! Sol og næsten ingen vind - strand så langt øjet rakte og masser af mennesker! Vandet var 19-20 grader varmt, så vi var i mange gange. Hverken vand- eller brandmænd og klart, klart vand.


Pigerne fik oplevet ebbe og flod på nært hold, for vi oplevede skiftet og måtte flytte al vores habengut for den stigende vandstand. Vi prøvede sågar at sidde fast i sandet med bilen, og fluks kom 4-5 personer ilende til for at hjælpe os fri - præcis som jeg lige havde fortalt pigerne om, at det altid skete, da jeg var barn.

Jeg elsker Rømø! Det ligner sig selv - selv rastepladsen med åkander var der endnu! Og bedst af alt: den stemning på stranden med børn, unge og gamle, der bare nyder sommeren og livet - en stor flashmob!



Der er langt at køre, og på vejen hjem bredte denne følelse af mathed og veltilfredshed i bilen, som jeg genkender fra min barndom efter en dag på Rømø. Hvilket velsignet sommerliv!

Vel hjemme bød haven på friske, modne blåbær, smukke solhat, brændte farver i flammebedet og det hvide bed langs huset. Min sjæl, hvad vil du mer'?

8 kommentarer:

  1. Det lyder som en rigtig dejlig dag med familiehygge og minder fra Rømø.
    Men til min sjæl, hvad vil du mer` ja så ønsker jeg altså bare så meget regnvejr, men det gør du så ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt med dig på ønsket om regnvejr! Jeg er bare nødt til at fokusere på det positive og nuet, for jeg kan også godt lide rigtig sommer! Men når regnen kommer, er den velkommen - bare det ikke bliver midt i høst ;-)

      Slet
  2. Jeg tænker at vi resten af vores liv vil tale om sommeren 2018 som den mest sommerlige sommer :-) Jeg har det som du og nyder at det er SOMMER, selv om det ville være rart med en regnvejrsdag en gang om ugen.
    Jeg kender præcis den gode træthedsfølelse efter en lang dag ved havet som du beskriver. Det er sådan en god følelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt med rigtig sommer - der er også en bagside på den medalje, men vi kan ikke gøre noget ved det, så vi forsøger at nyde det, det bedste vi har lært!

      Slet
  3. Jeg kunne ikke være mere enig - vist er det træls med tørken, og meget ærgerligt og synd for landmændene og jordbrugerne - men for vi andre: Hold nu fast, hvor skal man da bare nyde det - nyde de lange varme dage som giver os minderne om den skønne barndom (hvor de jo altid var sommer...) og de muligheder for udflugter og udendørs liv som vi går og sukker efter hele den lange vinter.
    Hvor var det sjovt at høre om jeres tur down memory lane til Rømø og så endda med skønt badevand og trætte børn i bilen hjem.
    Smukke billeder fra din have.
    Tak for et dejligt indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ingen tvivl om, at denne sommer bliver skæbnesvanger for mange landmænd - og jeg kan da ikke selv sige mig fri for at være bekymret på vores egne vegne. Det er dog én af de ting, hvor vi absolut ikke selv kan gøre noget - det kan vi vælge at gå i sort over eller få det bedste ud af. Jeg forsøger, det sidste. Det lykkes ikke hele tiden, men i går var en fantastisk dag med familien!

      Slet
  4. Hyggelig og dejlig positiv historie om en alletiders tur :-) Det var godt at læse.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet