mandag den 1. august 2016

Der er slet ingen tvivl

I et hjørne af mit gamle staudebed blomstrer de brændte farver akkurat nu - dagliljer, fredløs og dahlia - og det dejlige syn har da fejet al tvivl væk - jeg skal da have et flammebed!


Disse er selvfølgelig selvskrevne i bedet, og der ud over er jeg begyndt at skrabe lidt sammen. Lidt sært, når man altid er gået langt uden om alt, der minder om gult og orange.... Det skal være et sensommerbed, først på sommeren er det en helt anden farve, som kommer til at fylde i bedet. Det bliver de blå iris, som blomstrer kort og senere bare står grønt. Lyder det helt tosset?



Lige nu er jeg vild med mine kæmpe verbena - de er bare så smukke! Så fine som små skyer over det nye staudebed. De får lov at komme igen!





I det hvide bed er dronningen lige nu liljerne - sammen med de hvide floks fylder de bedet og luften med deres yndighed.

6 kommentarer:

  1. Nej det lyder da som en god plan. Lækker Lilje du viser til sidst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, det er en god plan! Ja, liljen er for lækker :-)

      Slet
  2. Ja god plan, det med flammebed kommer til os efterhånden, de første år var jeg heller ikke til de farver, men det kom. Pas på fredløs, den indtager hele bedet, hvis du ikke er over den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man har et standpunkt til man ta'r et nyt - men det er godt, man kan blive ved med at rykke sig! Ja, fredløs skal virkelig styres - her i mit gamle staudebed står gyldenris faktisk lige bagved, og de to skal man da holde i ørerne! De kommer begge med i flammebedet, men under skarpt opsyn!

      Slet
  3. Kære Frede. Hvor er det dog en skøn pergola du der har fået lavet. Det er simpelthen kanonflot klaret! Den kommer da til at lyse op i haven og give rum og højde til den. Jeg har faktisk et gult bed, der starter med blomstrende blå iris i foråret! Men et flammebed, det lyder fantastisk. Jeg vil rigtig gerne høre om dit projekt staudeformering, og om det lykkedes? Den ide med persille i dit sidste indlæg er da super :-) Det bliver flot også formmæssig, men pas på frøene de flyver overalt, og næste forår er der persille i alle bedene..:-) Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også spændt på, om det lykkes med de stiklinger, det er nemt gjort, så hvis det ikke lykkes, går det nok. Jeg må holde øje med frøene fra persillen, jeg har ikke haft problemer med det før, men jeg har nok været heldig. Sjovt du har et bed, som starter med blå iris og senere bliver gult - umiddelbart synes min ide lidt underlig, men de skal jo blomstre på forskellige tidspunkter, så det må kunne lade sig gøre. Jeg tror også, jeg bliver meget glad for pergolaen - og jeg er en smule stolt!

      Slet