tirsdag den 23. januar 2018

De store træer

I min have er der 3 ret store træer. De er faktisk ikke så gamle - de er plantet i '86, men de trives åbenbart.


Sådan en vinterdag i januar er det nemt at se træernes struktur og gren-sætning. Jeg er ret vild med silhuetterne, som er så tydelige selv på en grå dag.

De 3 store træer, som er inde i haven, har heldigvis selskab af store træer i både hegn og skov - ellers ville det blive ret uharmonisk, især efter at vi fældede en del mindre træer og buske for foden af havens kæmpe - hængebirken.

Hængebirk
Hængebirken, som oven i købet står lidt højt i haven. Den kaster den der flimrende skygge, som er både smuk og sommerlig.
 
Birken er skarpt forfulgt af egetræet foran køkkenvinduet, hvor jeg ikke vil undvære den, fordi den giver svalende skygge om sommeren. Da jeg kom på gården for første gang for 27 år siden, var den en bitte pind på 2,5 meter. Den er egentlig plantet for tæt på huset, men mon ikke min svigermor har tænkt som jeg, at egetræer vokser langsomt. Det ved vores egetræ så åbenbart ikke, for det vokser temmelig godt både i højde og drøjde.
 
Eg
Sidst men ikke mindst er der min dejlige vandgran, som står ved gavlen af huset. Også den er plantet for tæt på huset, men den kaster kølig skygge i soveværelset, som vender mod vest - og det er guld værd i hede dage!
 

Vandgran
Det er ikke kun grentegningen, som er flot på de store træer - også stammerne og barken er et øjekast værd. Især vandgranen, synes jeg, er fascinerende.
 
Pære

Farven, strukturen og tegningerne er vidt forskellige på de forskellige træer, og måske ser man det mest nu om vinteren, hvor der ikke er så meget andet, som fanger øjet.

Ahorn
Selv om dagene er grå, og farverne i haven noget afdæmpede, er der oplevelser at hente derude - både i det store hele og i de små detaljer.
 
 


10 kommentarer:

  1. Jeg er enig med dig, træer er lige så smukke om vinteren, bare på en anden måde. Jeg købte i sin tid vandgranen, fordi jeg havde set et billede af barken i en bog, så den måtte jeg eje. Så flot som din er min ikke endnu, men det skal nok komme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig taknemmelig for min vandgran - synes, den er fantastisk. Jeg kendte den slet ikke, før jeg kom forbi den i det, der nu er min egen have. Senere var jeg på besøg i Hostrup Præstegård (nær Tønder), og dér stod en gammel, kæmpe vandgran - den stamme var spektakulær!

      Slet
  2. Træer er så smukke om vinteren! Jeg elsker store træer. Her har vi et stort, gammelt egetræ vi kan se fra de fleste af husets vinduer, og vi nyder de smukke grene hver eneste dag.
    Hvor er det imponerende at jeres træer er blevet så store på så relativt kort tid. De har det godt hos jer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde et gårdtræ her - mere end 150 år gammelt. Det stod i det sydlige hjørne af haven med en krone så stor og mægtig, at man næsten ikke kan forstå det. Den leverede massiv skygge til haven, men den var også utrolig smuk om vinteren. Det var en elm, og den modstod elmesygen i mange år, men til sidst blev én gren angrebet. Den skulle fældes, og det var ikke nemt, for hvor finder man én med en motorsav med et blad på over 1,5 meter? Ned kom den - og det skabte lys og luft og nye muligheder i haven, hvilket var skønt. Men den har været savnet om vinteren for sin smukke silhuette.

      Slet
  3. Jeg elsker silhuetterne af træer - især om vinteren. Feks. når man er ude og køre ved solnedsgangstid. et kan være noget så smukt.

    SvarSlet
  4. De er vokset godt, jeres træer.
    Det er vel nok en god ide at fokusere på barken i et indlæg. Jeg holder meget af bark, og synes det er en god ide også at vælge træer efter bark. Og det må gerne være de helt almindelige træer. Nogle birketræer laver en vanvittig flot knudret bark som gamle.
    Det første billede er meget smukt. Jeg er helt vild med de der grå farver, der glider sammen og de sorte silhouetter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja bark kan være rene kunstværker.

      Slet
  5. Vi kan ikke undvære store træer i vore haver. Jeg elsker vandgran og har planer om at plante tre ved vores sø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træer giver loft og en god grundstruktur - og arbejde i efteråret! Vandgran er noget ganske særligt!

      Slet