lørdag den 11. juli 2015

Duftsansen

Min duftsans er nærmest blevet overstimuleret i dag. Først på havearbejde, så ved jordbærplukning og sidst med en ny omgang hyldeblomstdrik.

Der blev klippet ned mange steder efter den hårde vind. Især digitalis har haft det svært. Heldigvis har roserne det fint - og de dufter skønt!

Pigerne og jeg plukkede løs i jordbærmarken, et par stykker røg vist i maven, men vi kom hjem med 12 kg - sikke en liflig duft i køkkenet.

De mange bær blev til smoothies, grød, lidt saft og resten til fryseren.

Da jordbærrene var af vejen, gik jeg ud og plukkede hyldeblomster. Det så længe lidt tyndt ud med blomster, men så fandt jeg et sted, hvor jeg ikke før har plukket. Her var blomsterne store og lige tilpas udsprungne, så der blev sat over til en pæn stor portion hyldeblomstsaft - hvilken salig duft af sommer!

10 kommentarer:

  1. Duften af jordbær OG hyldeblomster er jo indbegrebet af den danske sommer :)
    Jeg fik produceret 7,5 liter hyldeblomstsaft i år - det er jeg meget tilfreds med, for så kan jeg også forære et par flasker til familien :)

    SvarSlet
  2. Ja, de dufte er helt berusende - og dansk sommer - uanset om vi har sommer eller ej ;-) Første omgang med hyldeblomsterne gav 5 l. til fryseren, jeg tror, der er det dobbelte denne gang, og så må det være det for i år. Tror jeg....

    SvarSlet
  3. Hvor har i været flittige pigerne og dig, det ser lækkert ud. Både hyldeblomst og jordbær har den skønneste duft.
    Mine digitalis er også blevet lidt nøgne efter stormen, så i morgen skal jeg i gang med den store saks.
    Forsat god weekend
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har været en dejlig aktiv feriedag! Det gør lidt ondt at klippe i de skønne blomster, men det er nu heller ikke så fint, når de ligge på kryds og tværs - så det er bare med at komme i gang med saksen!

      Slet
  4. Hej Frede.UH !!! det ser lækkert ud med alle de jordbær.Er også vild med hyldeblomstsaft.Men der er ikke rigtig nogle her omkring.
    Her gik det mest ud over roserne.........................så jeg har også været ud med saksen.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er lækkert med jordbær i fryseren og hyldesaften er også meget populær!

      Slet
  5. Mums... det ser og lyder lækkert! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom vi savner sol og varmen, giver den danske sommer alligevel lidt at glædes over - det er i al fald skønt!

      Slet
  6. Kære Frede Hvor vidunderligt med alle de jordbær! Her køber vi i lange baner, datteren kan simpelthen ikke få nok ;-). Godt, at dine roser ikke har taget skade. Her er flere faldet sammen. Hyldeblomstsaft kan man ikke få for meget af. Det er som penge i banken :-). Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føles i al fald godt med lidt sommer i fryseren!

      Slet