tirsdag den 14. juli 2015

Jeg samler til huse

Jeg har planer om en større ændring i haven til efteråret, og det indbefatter bl.a. et nyt staudebed. Så gennem foråret og forsommeren har jeg på div. plantemarkeder og hos venner og bekendte anskaffet mig nogle forskellige nye stauder. I begyndelsen blev de nye stauder midlertidigt placeret i de eksisterende bede, men det er begyndt at knibe med pladsen. Derfor har jeg etableret et lille bed med udvidelsesmuligheder, hvor stauderne bliver plantet, indtil de kan flyttes til det nye bed.


 
 
Det er selvfølgelig svært at se, hvad der gemmer sig, men indtil videre er der kongelys, violfrøstjerne, vild kørvel, storkenæb fra Norge, staudetidsel, knopurt, en lyserød storkenæb og hjortetrøst. Der skal mange til, så der er også gang i såningen. Jeg er spændt på, om jeg har held med det.

I får også lige billeder af min 'New Dawn', som blev plantet sidste år - den er da for lækker! Jeg drømmer om, at den oversvømmer hele planteværket med sine skønne blomster.
 
 


Jeg har problemer med at arbejde med billederne på bloggen i dag. Normalt dukker der en grå bjælke op, når billedet markeres, hvor man kan regulere størrelsen mm. Den er væk hos mig i dag.
Opdatering: her dagen efter var bjælken på plads igen, så nu har alle billeder på indlægget fået en tur!

6 kommentarer:

  1. Lækre New Dawn går man ikke fejl af :o) det bliver spændende med dit nye bed :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også spændt på mit nye bed - jeg lægger planer og ændrer dem hele tiden! Og i sidste ende bliver det sikkert noget helt andet, fordi ideerne opstår, når jeg ser det ryddede område 'nøgent'.

      Slet
  2. God ide med din lille "planteskole" :-)
    Jeg har stor glæde af mine planteskolebede, hvor jeg har en masse planter stående på lager, lige til at hente efterhånden som jeg får brug for dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Vivi, det er hos dig jeg har fået inspirationen - jeg synes, ideen er genial! Jeg har ledt efter et bedre sted til mit, det oplagte var kartoffelbedet efterhånden som det bliver tømt, men der ved jeg, vi skal køre med de store maskiner til efteråret, så det var ikke rigtig en mulighed. Så jeg nøjes med dette lille et.

      Slet
  3. Du er da allerede godt igang, det er altid spændende med et nyt bed, man ser det for sig inde i hovedet hvor pænt det bliver, bliver spændende at følge. Med hensyn til New Dawn rosen, så er den skøn, du kan evt se på mit blogindlæg i dag, der har jeg vist New Dawn, hvor stor den bliver på tre år, glæd dig :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan tro, jeg lagde mærke til din New Dawn ( og alle dine andre lækre roser ) på dit indlæg - og jeg så fluks min egen ND for mig om et par år. Hvor ville det være skønt, hvis den kunne blive så stor og blomstrende.

      Slet