onsdag den 22. juli 2015

Jeg udvider


For snart længe siden fik jeg en Ceder foræret. Den har siden stået i sin potte, tiltænkt en bestemt rolle. Men tilværelsen i potten huede den ikke rigtig længere, så planerne blev lavet om!

Den kunne fint bruges i den nye del af haven. Denne del af haven blev renoveret for 4-5 år siden, og da var kongstanken, at det skulle være nemt, for vi havde travlt med en lille flok mindre børn, job og alt det andet. Derfor blev det mest til plæne og et lille blandet bed.

Nu er det jo heldigvis sådan, at børn har en tendens til at blive større og dermed både hjælpsomme og selvhjulpne, så nu er der igen blevet mere tid og stadig masser af lyst til have.

Det lille blandede bed består af hosta, bergenia, en rød lav acer, nordens oliven, hortensia, buskbom, ene, solhat, græs samt lidt småbuske - og en hel masse lyserøde løjtnantshjerter, hvoraf de fleste kun er her midlertidigt.


Nu besluttede jeg at Cederen skulle have sin blivende plads her, og derfor gik jeg i gang med at inddrage noget græsplæne og dermed udvide bedet.


Så er der gravet ud og igennem, og jeg er klar til at plante. Som altid når jeg når til dette punkt, bliver jeg grebet af en form for ærefrygt over for planterne og jorden - får jeg nu dette rigtigt sat sammen? Men der er jo ikke andet for, end at kaste sig ud i det - ting kan jo heldigvis ændres, hvis det er helt galt!


Sådan blev det. Der er plantet 2 lave, brogetbladet acer, 3 Sankthansurt, en broget benved, 3 hosta, hasselurt og så mangler de to blåbær at blive plantet i spagnum.


Her er det hele kommet i jorden og vandet.


Broget Acer                                                                      Broget benved, et skud fra en plante jeg havde i forvejen


SankHansurt
Blåbær






1 kommentar: