mandag den 20. juli 2015

Lidt men godt

Jeg har ikke mange roser i min have, desværre. Jeg har forsøgt flere gange, men jeg har vist ikke fået læst ordentlig på lektien, for det er ikke lykkedes ret godt. Men nu er jeg endelig ved at se fidusen, og jeg har fået nogle roser til at trives her, så nu får jeg blod på tanden. Der skal flere roser i haven!
Mens jeg drømmer om flere roser, nyder jeg de få, jeg har, her følger et par stykker:
 
Penny Lane

 
New Dawn
 
Denne står ret meget i skygge ved hortensiaerne (som fik frost i foråret), alligevel er den flittig til at blomstre. Jeg kender ikke navnet.



Liljerne er også begyndt at springe ud her - her er det en lille type fra det hvide bed

 
 
Jeg ved ikke, om denne skønhed er en form for lilje - den er i al fald fin

13 kommentarer:

  1. Kære Frede Det er da en god start på et rosarium :-) de ser sunde og fantastiske ud. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg også - det jeg efter mange år har taget virkelig seriøst i år, det er det med gødning! Det har givet pote, og det var jo slet ikke så svært, så nu vil jeg have flere roser!

      Slet
  2. God fornøjelse med udvidelsen af rosenhaven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana - det bliver forhåbentlig godt!

      Slet
  3. Ja der er plads til mange, og hvis du køber hos Jas er det ikke så slemt, hvis det ikke går, han har jo gode priser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må nok en tur forbi hos Jas - det lyder som om det er stedet :-)

      Slet
  4. Mon ikke det er en skærmlilje? Jeg har også en Penny Lane, men den trives ikke så godt her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var da et godt bud - jeg kan ikke huske, hvad jeg har sat der. Den er lille og fin - og meget skøn!

      Slet
  5. Hej Frede.Du skal nok få succes med roser hvis du planter dem i god jord..................og helst i fuld solskin.
    Penny Lane har jeg købt i år...................men hun løber da lidt op af min portal.Og med fine blomster.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er nok nødt til at indføre noget god jord i haven, hvor jeg vil ha' roser, for det er ikke det, jeg har mest af! Sort sand er vist ikke det roser elsker allermest. Penny Lane er skøn!

      Slet
  6. Hej Frede.
    Jeg kan anbefale dig at læse bogen " et liv med roser" det er en ren bibel. Efter at have fulgt Ernst's opskrift har jeg tydelig fremgang i min rosen dyrkning.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må ha' fat i 'Et liv med roser' og læse på lektien ;-) Hvor er det godt med blogverdenen, man bliver hele tiden klogere og får hjælp og gode råd, tak!

      Slet
  7. Hej Frede, jeg kan se at Heike har givet dig rådet, Med Ernst'st Jensens bog. Den bliver brugt meget her og sammen med Rhitzo-Bio ( som Ernst og forhandler) og noget god komposteret kogødning så får roserne en god start.Og så smut en tur til JAS, han vil kunne råde dig i hvad roser der er gode begynder roser, og prisen er altid helt i orden.
    Held og Lykke med Roserne :o)
    Kh Linda
    Din Penny Lane ser skøn ud :o)

    SvarSlet